Sökning: "slöjd i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden slöjd i förskolan.

  1. 1. ”Samma som mig” : En kvalitativ studie av barns lärande under en didaktisk iscensättning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Ada Häggkvist Arvåg; [2022]
    Nyckelord :aktionsforskning; begreppsbildning; embodied knowledge; lärande; scaffolding; slöjd;

    Sammanfattning : Arbetet har sitt ursprung i en nyfikenhet på barns lärande och ett personligt intresse av slöjd. Syftet med studien är att undersöka hur barns lärande kan ta sig till uttryck under en slöjdaktivitet, samt beskriva hur en slöjdaktivitet i förskolan kan se ut. LÄS MER

  2. 2. Fogar och skikt : Skolan vid Mälarängen

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Jenny Zakrisson Andersson; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Skolan vid Mälarängen­­ Mälarängen gränsar till områden av varierande karaktär. Intill den ligger villabebyggelsen i Mälarhöjden och flerbostadshus i Bredäng. Ett nytt bostadsområde är också planerat att byggas. Det är nära till skog och äng men också till trafikerade vägar. LÄS MER

  3. 3. Mälarängsskolan F-6

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Lukas Lyttkens; [2018]
    Nyckelord :Architecture; school; Stockholm; Sweden; arkitektur; skola; F-6; Mälaräng; Mälarängen; Stockholm; Sverige; KTH;

    Sammanfattning : Platsen för tomten är i Mälaräng, mellan Bredäng och Mälarhöjden. Bredäng och Mälarhöjden är områden som har stora skillnader när det gäller bl.a. befolkningstäthet och medianinkomst. LÄS MER

  4. 4. Hammare, lim, filt och pärlor. : Förskollärares arbete med slöjd i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Kristina Nyström; Helena Blomhage; [2013]
    Nyckelord :barns utveckling; pedagoger; skapande; slöjdpedagogik;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Förskolan slöjdar? : Pedagogers uppfattning av barns textila kompetens.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kultur och kommunikation; Filosofiska fakulteten

    Författare :Sanna Lager; [2012]
    Nyckelord :Förskola; förmåga; förskolepedagoger; skapande lek; slöjd.;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka vilket textilt slöjdande som finns på förskolan och om det varierar vad barnen får lära sig. Jag har dessutom undersökt vad litteraturen och läroplanerna i skola och förskola anser om slöjdande med barn och hur gamla barnen bör vara när de börjar skapa/slöjda. LÄS MER