Sökning: "små barn och språk"

Visar resultat 1 - 5 av 82 uppsatser innehållade orden små barn och språk.

  1. 1. Barns delaktighet i högläsning och dess betydelse för språkutveckling : En kvalitativ intervjustudie om förskollärarens syn på delaktighet i högläsningsaktiviteter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Rebecca Hahne; Madelene Hammarström; [2024]
    Nyckelord :Participation; reading aloude; Preschool teatcher; language development; realization arena; Delaktighet; högläsning; förskollärare; språkutveckling; realiseringsarenan;

    Sammanfattning : Förskolan ska erbjuda barnen en stimulerande miljö där de får förutsättningar att utveckla sitt språk genom att samtala om texter och genom att lyssna till högläsning. Förskolläraren har ett stort ansvar till att göra barnen delaktiga i högläsning och att uppmuntra barnen till att vilja delta och utvecklas. LÄS MER

  2. 2. De yngsta barnens kommunikation i lek och i undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Anna Wirkus; [2024]
    Nyckelord :pedagogik; kommunikation; barns perspektiv; imitering; mediering; små barn;

    Sammanfattning : Syftet med mitt examensarbete var att studera små barns kommunikation med varandra och med pedagoger, både i leken och i undervisningssituationer. För att kunna arbeta med detta syfte formulerade jag två frågeställningar som gjorde det möjligt att genomföra studierna. LÄS MER

  3. 3. Låt oss berätta : En kvalitativ intervjustudie med förskollärare om deras syn på högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Olivia Axellie; Rebecca Kleist; [2023]
    Nyckelord :språkutveckling; högläsning; förskollärare;

    Sammanfattning : Bakgrund: Studien handlar om vikten av högläsning för barns språkutveckling och deras förmåga att anpassa sig till omvärlden. Olika författare påpekar olika saker om högläsningens betydelse för barn och deras språkutveckling. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares tankar om att använda sig av sång och musik för att främja barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Linnéa Karlsson; Maria Gustavsson; [2023]
    Nyckelord :Språkutveckling; musikundervisning; förskollärare; förskola; musik och sång; språkutvecklande verktyg;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka förskollärares tankar kring att använda sig av sång och musik för att främja små barns språkutveckling. Studien utgår från två frågeställningar: på vilka sätt använder förskollärare musik och sång för att stödja barnen i deras språkutveckling och, i vilka situationer sker detta. LÄS MER

  5. 5. Laag och rätt styrer Herre och Knecht. En undersökning inom kognitiv semantik av flerordslemman i ordspråkslexikonet Penu proverbiale (1665)

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologi

    Författare :Katarina Albrektson; [2022-09-15]
    Nyckelord :ordspråkslexikon; Christopher Larsson Grubb; ordspråk; kognitiv semantik;

    Sammanfattning : Ordspråkslexikonet Penu proverbiale (1665) skrevs av ämbetsmannen och språkforskaren Christopher Larsson Grubb. Verket innehåller sammanlagt 3915 artiklar. Alla artiklar börjar med ett flerordslemma i form av ett ordspråksliknande uttryck. LÄS MER