Sökning: "social fakta"

Visar resultat 1 - 5 av 171 uppsatser innehållade orden social fakta.

  1. 1. Ämnesspråk i samhällsorienterade ämnen : Genom transaktioner, genrepedagogik och ämnesövergripande undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Carolina Cullin; Linnea Strömberg; [2024]
    Nyckelord :genrepedagogik; mellanstadiet; samhällsorienterad undervisning; skolspråk; språkutveckling; vardagsspråk; transaktioner; ämneslitteracitet; ämnesspråk; ämnesövergripande undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka hur lärare kan arbeta språkutvecklande, och stötta elevers ämnesspråk i de samhällsorienterade ämnena. Avsikten med arbetet är att besvara huvudfrågan: Hur kan elevers ämnesspråk i de samhällsorienterade ämnena stöttas? För att svara på huvudfrågan har vi använt oss av tre underfrågor, dessa tre underfrågor fungerar även som ett genomgående tema i vårt arbete: Vilken roll har transaktioner i språkutveckling? Hur kan genrepedagogik stötta ämnesspråken? Vilka språkutvecklande möjligheter har ämnesövergripande undervisning? Bakgrunden till kunskapsöversikten är att elever ofta upplever en språkchock under mellanstadiet då språket i skolan avancerar och ställer höga krav på eleverna. LÄS MER

  2. 2. Sjuksköterskors upplevelse av hälsolitteracitet hos föräldrar som är tveksamma till vaccination av sina barn : En intervjustudie

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärd

    Författare :Jenny Vestin; Jenny Back Ågren; [2024]
    Nyckelord :Childhood vaccination; health literacy; hesitance; interview study; thematic analysis; Barnvaccination; hälsolitteracitet; intervjustudie; tematisk analys; tveksamhet;

    Sammanfattning : Bakgrund Alla barn i Sverige har rätt till barnhälsovård, vars uppgift bland annat är att följa och stödja barnets hälsa och utveckling. Forskning visar att vaccination är den enskilda orsaken till att sjukdomsutbrott i samhället har minskat. Trots detta råder ibland tveksamhet hos föräldrar att vaccinera sina barn. LÄS MER

  3. 3. Sociala helheter och sociala praktiker : att kunna delta i den sociala världen

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Filosofiska institutionen

    Författare :Nathan Carlshamre; [2024]
    Nyckelord :social ontology; opaque social facts; Amie Thomasson; John Searle; Åsa Burman; Robert B. Brandom; power; deontology; status functions; Miranda Fricker; holism; social wholes; economic class; capitalism; racism; social ontologi; opaka sociala fakta; Amie Thomasson; John Searle; Åsa Burman; Robert B. Brandom; makt; deontologi; statusfunktioner; Miranda Fricker; holism; sociala helheter; ekonomisk klass; kapitalism; rasism;

    Sammanfattning : In this essay I attempt to show that both the weak interpretation and the strong interpretation of what John Searle calls the principle of self–referentiality for social phenomena should be abandoned. This, I argue, is because they give rise to what I, following Burman (2023), call ”location problems” for opaque social phenomena and for social wholes, as well as a faulty understanding of social power. LÄS MER

  4. 4. Populärvetenskap mellan fakta, narrativ och  desinformation : Diskursiva praktiker för ”science myth debunking” på Tiktok

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Lotten Wiklund; [2024]
    Nyckelord :Science communication; Science and society; Tiktok; Disinformation; Science myth debunking; Networked publics; Media materialism;

    Sammanfattning : The overall aim of this study is to contribute to the understanding of how a pervasive digitalization and mediatization takes part in shaping and reshaping the relations between science and society and popular understanding of scientific epistemologies. In recent years, the prevalence of disinformation, fake news and conspiracy theories together with suggestions on how to combat this have come to characterize general discourses on knowledge, science, truth and digital media. LÄS MER

  5. 5. “Man känner sig inspirerad, man får liksom känslor, man får fakta om hur det är” : En intervjustudie med barn om etniska och kulturella representationer i disneyfilmer

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Kim Englund; Alice Klaesson; [2023]
    Nyckelord :Audience; children; culture; Disney; ethnicity; film; identification; reception theory; representation; semi-structured interview; sensoric interview; uses and gratification;

    Sammanfattning : The study examines how children act as audiences, which needs are fulfilled through their consumption of Disney films and how children receive messages about cultural representations in animated films. Furthermore, how children relate to Disney's characters and their understanding of what is real and made-up in Disney's films is examined. LÄS MER