Sökning: "social integration och identitet"

Visar resultat 1 - 5 av 103 uppsatser innehållade orden social integration och identitet.

  1. 1. SO-undervisning genom dramapedagogik : - positiva och negativa konsekvenser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Tyra Hagesveen; Svensson Lars; [2024]
    Nyckelord :Drama; Education; Empathy; Higher order skills; Negative consequences; Positive consequences; Social studies; Teacher`s role;

    Sammanfattning : This paper aims to answer the following question "What does research say about positive versus negative consequences regarding the integration of drama in social studies class?". It is important to note that the paper is based on the Swedish word "SO", which includes four separate subjects: civic education, history education, geography education and education about religion. LÄS MER

  2. 2. (Street)fotboll som ett socialt multiverktyg kan hjälpa till att bygga broar: En antropologisk studie om hur en relativt enkel, tillgänglig, kostnadsfri och social aktivitet kan påverka många individer i olika sammanhang

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studier

    Författare :John Samuelsson; [2023-10-12]
    Nyckelord :Streetfotboll; social integration; Identitet; rasism; Antropologi; välfärd; gemenskap; sociala relationer;

    Sammanfattning : Den studien undersöker streetfotboll som en social och pedagogisk plattform för ungdomar och unga vuxna i Sverige med fokus på Svenska Fotbollförbundets projekt Fotbollsligan.Genom kvalitativa intervjuer, visar studien hur streetfotboll kan fungera som ett positivt socialt system för förhandling och hantering av våld och hur det kan bidra till att motverka utanförskap såväl som att skapa sociala nätverk. LÄS MER

  3. 3. Den sociala identiteten och känslan av tillhörighet hos unga vuxna med migrantbakgrund: Berättelser från en lantlig tätort

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studier

    Författare :Tobias Quevedo; [2023-10-12]
    Nyckelord :Mindre tätort; social identitet; mellanförskap; känslan av tillhörighet; känslan av platstillhörighet;

    Sammanfattning : Integration och utanförskap är fenomen som på senare tid varit i fokus i samhällsdebatterna och många av debatterna har förts i storstadsmiljön, vilket har lämnat rum till studier om mellanförskap i lantliga tätorter för unga vuxna med migrantbakgrund. Denna studie undersöker därför deltagarnas perspektiv på deras sociala identitetsskapande och känsla av tillhörighet i relation till att vara uppväxta i en mindre tätort i Västsverige samt, deras perspektiv på hur dem hanterat att växa upp med en fot på varje sida. LÄS MER

  4. 4. Språkutveckling och didaktik i modersmålsundervisningen : En undersökning av modersmålslärares syn på sin undervisning och sitt ämne

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Saad Salih Hamad; [2023]
    Nyckelord :teachers; mother tongue instruction; didactics; school subject; lärare; modersmålsundervisning; didaktik; skolämne;

    Sammanfattning : All multilingual primary and secondary school pupils have the right to mother tongue instruction as language is essential in developing our identity, expressing our thoughts and emotions, and showcasing our knowledge and skills. The purpose of this qualitative study is to investigate the methods employed by mother tongue teachers to enhance the language development among their pupils and how they perceive mother tongue instruction as a school subject in relation to other subjects. LÄS MER

  5. 5. Stödboende - Ny boendeform för ensamkommande ungdomar : En väg till integration?

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Marie-Louise Wilén; [2023]
    Nyckelord :Unaccompanied refugee children; Integration; Identity; Exile; Accommodation and socialization; Ensamkommande barn; Integration; Identitet; Exil; Boende och socialisering;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka och förstå de faktorer som kan har betydelse för hur ensamkommandeunga vuxna som bor på stödboende integreras in i det svenska samhället och i vilken utsträckning boendefor-men har relevans i den processen. Ensamkommande barn/ungdomar som jag i uppsatsen hädanefter förkortarEKB och EKU, vilket är en allmän vedertagen benämning inom socialtjänsten. LÄS MER