Sökning: "social media vetenskapliga artiklar"

Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser innehållade orden social media vetenskapliga artiklar.

  1. 1. Unga kvinnors erfarenheter av att söka vård vid psykisk ohälsa : En litteraturbaserad studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Filippa Mannonen; Evelina Cramer; [2023]
    Nyckelord :emotions; patient perspective; psychological well-being; seeking care; qualitative; kvalitativ; känslor; patientperspektiv; psykiskt mående; vårdsökande;

    Sammanfattning : Bakgrund: Psykisk ohälsa drabbade många unga vuxna och upplevdes olika, det kunde innebära tillfälliga besvär men också besvär som påverkar vardagen. Sociala medier hade både för- och nackdelar när det handlade om psykisk ohälsa. Bristande kunskap kring psykisk ohälsa ledde till stigmatisering. LÄS MER

  2. 2. Vad motiverar olika generationer till att äga företag? : En studie baserad på individer i generationerna Millennials, Generation X och Baby Boomers

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Olivia Nilsson; Mikaela Andersson; [2023]
    Nyckelord :Motivation; intrinsic motivation; extrinsic motivation; the push- and pull-perspective; generations; Motivation; inre motivation; yttre motivation; push- och pull-perspektivet; generationer;

    Sammanfattning : Under de senaste åren har antalet företagare ökat i Sverige och på dagens arbetsmarknad befinner sig just nu fyra generationer. I denna studie fokuserar vi på de tre generationer som utgör den största delen av arbetsmarknaden; Millennials, Generation X och Baby Boomers. LÄS MER

  3. 3. ”Jag bor i Libanon... jag villbegå självmord” och 19 andrasuicidrelaterade nyhetsartiklar: En studie om suicidrepresentation i officiell suicidstatistik och i inhemsk massmedia i ett krisdrabbat Libanon 2008–2022

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för Asien- och Mellanösternstudier (IAM)

    Författare :Morgan Lundgren; [2023]
    Nyckelord :suicid; Libanon; medieanalys; nyheter; katastrof;

    Sammanfattning : Bakgrund: Libanon har enligt WHO bland de lägsta suicidtalen i världen samtidigt som detta tabubelagda ämne misstänks vara underrapporterat. Det finns få tidigare studier inom ämnet. LÄS MER

  4. 4. Influencers trovärdighet, varumärke och konsumentens köpintention : En kvantitativ studie som beskriver sambandet mellan dessa tre aspekter inom influencer marketing

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Leen Manjalo; Jacqueline Saidi; [2023]
    Nyckelord :Credibility; Trust; Influencer marketing; Brand; Ewom; Buying intention; Trovärdighet; Influencer marketing; Varumärke; Ewom; Köpintention;

    Sammanfattning : Syftet: Uppsatsens syfte är att beskriva hur influencers kan framstå som trovärdiga för att kunna motivera konsumenternas köpintentioner i elektroniskt word of mouth (EWOM). Uppsatsens syfte ska även beskriva om influencers trovärdighet styr konsumentens uppfattning för varumärken som därigenom påverkar köpintention. LÄS MER

  5. 5. Positiva aspekter av sociala medier för ungas identitetsutveckling

    Magister-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Josefin Fabricius; [2023]
    Nyckelord :young people; teenagers; social media; digital platforms; identity development; unga; tonåringar; sociala medier; digitala plattformar; identitetsutveckling;

    Sammanfattning : Bakgrund: Att majoriteten av unga idag använder sociala medier är ett känt faktum. Inom den allmänna debatten finns en tendens att lyfta fram negativa aspekter och fokusera på riskfaktorer, som exempelvis att användning av sociala medier skulle bidra till ökad psykisk ohälsa bland unga. LÄS MER