Sökning: "social media"

Visar resultat 16 - 20 av 9006 uppsatser innehållade orden social media.

  1. 16. #GIRLDINNER. En kvalitativ studie om tjejers kultur på sociala medier genom exemplet #girldinner

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

    Författare :Alva Nilsson; [2024-03-01]
    Nyckelord :girldinner; TikTok; tjejerskultur; tjejkultur; tjejforskning; postfeminism; girlhood; femininitet; tjejlighet; socialmedia;

    Sammanfattning : Under 2023 fanns det många tjejtrender och under sommaren 2023 blev #girldinner ett fenomen. #Girldinner är en TikTok trend som huvudsakligen syftar till att tjejer visar sina måltider de kallar för #girldinner. LÄS MER

  2. 17. ‘‘ JAG VET INTE RIKTIGT VAD JAG SKA TRO! ’’. En kvalitativ studie i ungdomars förhållningssätt till desinformation på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Johanna Kolflaath; [2024-03-01]
    Nyckelord :Desinformation; Ungdomar; Mediekompetens; Nyhetsnavigering; Sociala Medier;

    Sammanfattning : Disinformation, i.e. intentionally false content disseminated with the aim of reaching a particular group to influence their views on a topic or issue, has become increasingly common with the rise of digital media and a clear threat to democratic values, according to research. LÄS MER

  3. 18. En vågskål mellan anpassning och intrång. En kvalitativ studie om hur generation Z uppfattar sin integritet vid riktad reklam online.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Stina Stensson; [2024-03-01]
    Nyckelord :Generation Z; Integritet; Riktad reklam; Online;

    Sammanfattning : In today's society, the internet is an integral part of people's everyday lives, where every digital interaction creates a unique imprint. Through our online activities, we are carefully tracked and analyzed by various actors, primarily companies, who strive to create advertising that reaches us in our digital habitat. LÄS MER

  4. 19. ”JAG KAN INTE HELLER SPELA FOTBOLL MEN JAG LÅTER BLI”. En kvantitativ innehållsanalys på fans kommentarer på fotbollslags Instagram-inlägg vid en förlust.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Emil Ackre; [2024-03-01]
    Nyckelord :Fotboll; Instagram; Supportrar; Fans; Kommentarer; Affekt;

    Sammanfattning : This bachelor thesis is an analyze on football fans behaviors on social media in affect after a loss, specifically on Instagram. It is then specifically on three Swedish football teams Instagram that has been analyzed, and the teams chosen are Malmö FF, IFK Göteborg and AIK. LÄS MER

  5. 20. Ditt vittnesmål i mordrättegången – finns där poddar finns. En kritisk diskursanalys av tre svenska kommersiella true crime-podcasts etiska förhållningssätt till brottsoffer

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Isabelle Kölarås; Wilma Strömberg; [2024-03-01]
    Nyckelord :Ethics; true crime; critical discourse analysis; victim; podcast;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine how victims are portrayed in three swedish commercial true crime podcasts. Journalistic ethics in relation to how the victim and the perpetrator was portrayed in the podcasts was of big importance when conducting the study. LÄS MER