Sökning: "social umgängeskrets"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden social umgängeskrets.

  1. 1. Att själv skapa sin identitet - eller att låta andra ta över. En kvalitativ studie av självbiografiska berättelser.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Angela Eskilsson; [2024]
    Nyckelord :gruppåverkan; identitet; normer; missbruk; drogmissbruk; alkoholmissbruk; Social Sciences;

    Sammanfattning : En betydande del av befolkningen i Sverige är idag beroende av alkohol eller droger. Genom att göra en kvalitativ studie av fyra självbiografier, skrivna av före detta missbrukare av alkohol och narkotika, var syftet att undersöka hur grupper påverkar individer i olika sociala situationer. LÄS MER

  2. 2. "Vem är jag utan musiken liksom?" - En studie om hur gymnasieelever, med klassisk musik som inriktning eller fördjupning, resonerar gällande fortsatta musikstudier.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Sanna Lundberg; [2019]
    Nyckelord :identitetsutveckling; gymnasieelever; musikutbildning; spetsutbildning; utbildningsval; yrkesval; utbildningsvetenskap; musikpedagogik; career choices; educational choices; high school students; identity development; music education; specialist music program; educational science; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskaperna om hur elever, som har valt att gå gymnasieprogram med klassisk musik som inriktning eller fördjupning, resonerar kring sina framtida yrkesval. Studien syftar även till att kartlägga de uppfattningar om musicerande och yrkesval som eleverna ger uttryck för under gymnasietiden samt undersöka vilka faktorer som har bidragit till deras fortsatta musicerande. LÄS MER

  3. 3. En intervjustudie om speldesign och spelarbeteende

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Emelia Johansson; [2019]
    Nyckelord :Binge; video games; multiplayer; Dark Patterns; Grinding; Linear game design; Binge; datorspel; flerpersonspel; Dark Patterns; Grinding; Linjär Speldesign;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vad det är som får spelarna att stanna kvar i spelet under en spelsession. Spelmarknaden kan delas upp i två typer av spel, antingen Open World-spel där användaren fritt kan ströva omkring i en virtuell värld och ges en betydande frihet i att välja hur denne skall nå sina mål eller linjära spel där användaren styrs av start och slutscener. LÄS MER

  4. 4. Att vandra mellan två kulturella världar : En kvalitativ studie om andra generationens invandrares etniska identitet

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Socialt arbete

    Författare :Barwa Jalal; Bawar Ahmed; [2018]
    Nyckelord :Ethnic identity; ethnicity; identity; group membership; community; majority population; minority population; second generation immigrants and rootlessness; Etnisk identitet; etnicitet; identitet; grupptillhörighet; gemenskap; majoritetsbefolkning; minoritetsbefolkning; andra generationens invandrare och rotlöshet;

    Sammanfattning : The purpose of this paper is to investigate and gain an understanding of the second-generation immigrant's ethnic identity. To carry out our survey, we used the qualitative approach, more specifically interrogations. In total, 6 people were interviewed between the ages of 18–29 years. LÄS MER

  5. 5. Sociala Mediers Påverkan på din Identitet

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Denise Jonsson; [2018]
    Nyckelord :kommunikationsteknologi; sociologi; Sociala media; Identitet;

    Sammanfattning : In this essay identity is investigated in relation to communication technology. With the help of qualitative interviews, I conduct a deductive survey to check if my empirical material is consistent with the chosen theories. LÄS MER