Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 328 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. ”Man behöver belysa ämnen för att kunna höja dem” En aktionsforskningsstudie om vilka kunskaper och färdigheter inom estetiska uttrycksformer som kan utvecklas genom kollegialt lärande.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Sandra Lundgren; Matilda Andersson; [2024-02-29]
    Nyckelord :Aktionsforskning; utvecklingsarbete; förskola; kollegiala samtal; estetiska uttrycksformer; estetik; didaktik; professionsutveckling; reflektion;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med utvecklingsarbetet är att undersöka vilka didaktiska kunskaper och färdigheter inom estetiska uttrycksformer som uppmärksammas, utvecklas och konstrueras i kollegiala samtal tillsammans med pedagoger i förskolan. Teori: Utvecklingsarbetet har sin bärande teorigrund utifrån socialkonstruktionistiskt perspektiv men också med inslag från didaktikens ramverk. LÄS MER

  2. 2. “Det kan inte bara hända i en, det måste hända i alla” En studie om hur kunskaper om AKK kan utvecklas genom kollegiala samtal.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Elin Harpe; Ann Ödling; [2024-02-29]
    Nyckelord :Aktionsforskning; praktikarkitektur; kollegiala samtal; alternativ och kompletterande kommunikation AKK ; tyst kunskap.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att genom kollegiala samtal stärka och utveckla arbetslagets kunskap och medvetenhet kring användandet av alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i förskolan. Som förskollärarastudenter, baserat på de erfarenheter som vi gjort i våra yrkesverksamma liv och genom vår utbildning, ser vi detta som ett viktigt utvecklingsområde för förskolan, då kommunikativa färdigheter är grunden för alla barns möjlighet att delta i såväl sociala gemenskaper, som i lek och demokratiska processer. LÄS MER

  3. 3. Från Novis till Expert: En kvalitativ litteraturstudie om sjuksköterskors erfarenheter av att arbeta på IVA

    Magister-uppsats,

    Författare :Destiny Williams; Ilhan Yussuf; [2023-04-20]
    Nyckelord :Nurse new in ICU; Novice to competent; experience; intensive care unit;

    Sammanfattning : Bakgrund: Internationella rapporter framhåller att det råder stor brist på sjuksköterskor inom vården ur ett globalt perspektiv, detta anses vara en fara särskilt på intensivvårdsavdelningar (IVA) där svårt sjuka patienter vårdas. Intensivvård som vårdform kräver en högre kompetens och en högre bemanning än normal vård för att inte äventyra patientsäkerheten. LÄS MER

  4. 4. ”DET HAR JAG REDAN LÄRT MIG NÄR JAG VAR LITEN” : Förskolebarns perspektiv på lek och på lärande i lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Wilma Byström; Martine Vikberg; [2023]
    Nyckelord :Barns perspektiv; rollek; sociokulturellt perspektiv; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att öka kunskapen om hur barn i förskolan resonerar om lek och ifall de uppfattar ett lärande i lek. Studien grundar sig i kvalitativa och semistrukturerade intervjuer med barn i förskolan som informanter. LÄS MER

  5. 5. Språkutveckling och didaktik i modersmålsundervisningen : En undersökning av modersmålslärares syn på sin undervisning och sitt ämne

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Saad Salih Hamad; [2023]
    Nyckelord :teachers; mother tongue instruction; didactics; school subject; lärare; modersmålsundervisning; didaktik; skolämne;

    Sammanfattning : All multilingual primary and secondary school pupils have the right to mother tongue instruction as language is essential in developing our identity, expressing our thoughts and emotions, and showcasing our knowledge and skills. The purpose of this qualitative study is to investigate the methods employed by mother tongue teachers to enhance the language development among their pupils and how they perceive mother tongue instruction as a school subject in relation to other subjects. LÄS MER