Sökning: "sociala medier jämställdhet"
Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden sociala medier jämställdhet.
1. "That’s what abusers do, not victims" : En kvalitativ innehållsanalys av Johnny Depps fans kriskommunikation på sociala medier under rättegången Depp vs Heard.
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : In the aftermath of #MeToo, Amber Heard chose to share her experiences of sexual abuse and violence in the relationship with Johnny Depp in an article. Depp denied the allegations and claimed that the accusations were fabricated and therefore chose to sue Heard for defamation. LÄS MER
2. Elevers genus och lärares arbete med könsmönster
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Generationen unga idag beskrivs vara högpresterande, stressade och trygghetssökande i en orolig omvärld. Barn och unga har en hög skolstress, framför allt flickor. Pojkar presterar sämre än flickor i de flesta skolämnen. Många mår också dåligt. LÄS MER
3. Jämställdhetsrörelsen – maktutövning eller motståndsrörelse? : En kvalitativ textanalys om hur makt och motstånd identifieras i två olika jämställdhetsdiskurser på sociala medier.
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknikSammanfattning : Denna uppsats behandlar hur jämställdhet ses och porträtteras i Sverige. Jämställdhet är komplext och olika aktörers ser olika problem i samhället och därmed olika lösningar. I uppsatsen diskuteras användandet av sociala medier i politiskt syfte. LÄS MER
4. Vem ska göra vad i ”Familjen AB”? : En kvalitativ tematisk innehållsanalys av hur föräldraideal framställs på Familjeliv.se
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Even though Sweden is perceived to be on the gender equality frontline parenthood is still, according to previous research, influenced by parent ideals which are based on traditional ideas about gender. This is visualized through the fact that women usually spend more time on childcare and household work than men, whereas men mainly provide for the family. LÄS MER
5. Rosa och Tajt VS Blått och Stiligt : En visuell analys av klädföretaget HOPE´s könsneutrala klädkollektion
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Denna studie syftar till att att undersöka hur modegenren kan framställa könsneutral reklam.Detta görs genom en visuell bildanalys av tre könsneutrala reklambilder från det svenskamodeföretaget HOPE. LÄS MER