Sökning: "socialpedagogisk handling"
Hittade 3 uppsatser innehållade orden socialpedagogisk handling.
1. Medierad mobbning : Åttondeklassares gestaltning av mobbning under medierade livsvillkor
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : I denna uppsats presenteras en kultursociologisk analys av åttondeklassares noveller på temat medierad mobbning, ett begrepp som konstruerats i för studiens syfte: att undersöka mobbning under medierade livsvillkor för barn och ungdomar. Mot bakgrunden av en tvärdisciplinär genomgång av psykologiska, pedagogiska, sociologiska och medie- och informationsvetenskapliga perspektiv och dess brister så föreslår detta arbete en utgångspunkt, tillika ett metodologiskt bidrag där elever själva får gestalta medierad mobbning genom novellförfattande, en socialpedagogisk approach som bygger på reflektioner kring den kvalitativa intervjun som metod, tillsammans med forskning som använder sig av reader-response. LÄS MER
2. Med individen i centrum : En studie om socialpedagoger i skolmiljö
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Väst/Avdelningen för socialt arbete och socialpedagogikSammanfattning : Syftet med studien är att studera och analysera socialpedagogiska handlingar såsom det kommer till uttryck hos socialpedagoger verksamma i skolans kontext, samt undersöka vilka möjligheter och begränsningar som påverkar, och koppla detta till arbetet med sociala relationer och gemenskap. I studien intervjuades tre examinerade socialpedagoger och en rektor som arbetar inom skolan. LÄS MER
3. ”Ge dem nycklar och kunskap” En socialpedagogisk studie av socialt arbete med ungdomar
C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Syfte: Studiens syfte har varit att utifrån en socialpedagogisk modell bestående av fyra teman; relation, läroprocesser, genus och praktisk handling, undersöka tre verksamheter inom socialt arbete. Vidare handlar det om att försöka förstå och förklara hur de yrkesverksamma handlar och reflekterar i arbetet, utifrån den socialpedagogiska modellen. LÄS MER