Sökning: "socialsemiotiskt perspektiv"
Visar resultat 1 - 5 av 50 uppsatser innehållade orden socialsemiotiskt perspektiv.
1. Gränssnitt och diskurser : En multimodal kritisk diskursanalys av UR Plays startsida Urplay.se.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : This study presents an analysis of UR Play's homepage and its use of visual and textual elements as online control mechanisms from a technographic perspective with a focus on social semiotics. The study employed the social semiotic method of multimodal critical discourse analysis (MCDA). LÄS MER
2. ”Inget digitalt, det känns inte som Bild” : En studie om bildundervisningens relation till digitala medier och den visuella kulturen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : Uppsatsens syfte är att synliggöra elevernas relation till den visuella kulturen och bildämnet, samt bidra med kunskap om vilken plats multimodala inslag har i bildundervisningen. För att besvara uppsatsens frågeställningar gjordes en enkätundersökning med elever i fyra klasser samt intervju med undervisande bildlärare på en högstadieskola i Sverige, för att hitta mönster utifrån ett socialsemiotiskt och multimodalt perspektiv. LÄS MER
3. Hur femåringar i förskolan interagerar med digital programmering : En kvalitativ studie om programmering i förskolan
M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Syftet med studien var att utifrån barns perspektiv, synliggöra hur femåringar i förskolan interagerar med varandra och artefakter som till exempel en robot när de programmerar. Vidare syftar studien till att beskriva och diskutera barns erfarenheter och förhållningssätt till programmering i förskolan. LÄS MER
4. Reklamens möjligheter: Strategisk anpassning av kommunikation i det interkulturella samhället
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikationSammanfattning : Uppsatsen syftar till att utforska interkulturell kommunikation i reklam och vill således bidra till fältet strategisk kommunikation genom att närmare undersöka en reklamkampanj i en svensk-muslimsk kontext för att analysera om den är interkulturellt anpassad utifrån en mångkulturell svensk kontext. Tidigare forskning inom fältet interkulturell kommunikation i reklam antar huvudsakligen ett statiskt perspektiv på kultur och kulturell identitet samt har gjorts i en global kontext där kultur ses som något nationellt förankrat. LÄS MER
5. Harmoni eller dysfori i en praktisk teori : En socialsemiotisk studie av stråklärares arbetssätt i musikteoretiska moment i stråkundervisning.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)Sammanfattning : Syftet med föreliggande arbete är att undersöka hur stråklärare designar användningen av musikteoretiska moment i enskild stråkundervisning. För att undersöka detta har ett antal lektioner med lärare i stråk videoinspelats som datainsamlingsmetod. LÄS MER