Sökning: "socialt lärande Wenger"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden socialt lärande Wenger.

  1. 1. Tyst Kunskap : En kvalitativ studie om hur tyst kunskap tas tillvara på inom detaljhandeln

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Kani Korshed Lejon; Ludvig Millqvist; [2019]
    Nyckelord :tacit knowledge; situated learning; legitimate peripheral participation; tyst kunskap; situerat lärande; legitimt perifert deltagande;

    Sammanfattning : In a society where knowledge is more and more valuable, every moment that knowledge can be shared between colleagues is of great importance. According to our earlier personal experiences, we thought that organizations prioritised explicit knowledge and not tacit knowledge. LÄS MER

  2. 2. Barn & ungdomars upplevelser av att ha deltagit i ett kampsportsprojekt

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ihab Harandi; [2018]
    Nyckelord :socialization; integration; martial arts project; legitimate peripheral participation;

    Sammanfattning : Denna studie handlar barn och ungdomar upplevelser av sitt deltagande i kampsportsprojektet Golden Life av idrottsföreningen Golden Leaf. Uppsatsen har utförts på ett kvalitativts sätt där barn och ungdomar slumpmässigt har valts ut genom att delta via semistrukturerande intervjuer. LÄS MER

  3. 3. Spelfördelaren på mittfältet : Om lärares strategier för att skapa dialog och fördela ordet  i klassrummet

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Marcus Olofsson; [2018]
    Nyckelord :Interaktion; praktikgemenskap; deltagande; identitet; situerat lärande; hjälpmedel; lärande;

    Sammanfattning : Studien är utförd på en stor mellanstadieskola i mellersta delarna av Sverige. Skolan arbetar med ett projekt där handuppräckningen tagits bort från undervisningen och ersatts med andra metoder/strategier och jag har valt att designa studien utifrån det projektet. LÄS MER

  4. 4. Att tänka fritt är stort men tänka rätt är större : En studie om månadssamtalet som ett redskap för medarbetarnas utveckling i det dagliga arbetet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Filip Grimbrandt; Linn Heuberger; [2015]
    Nyckelord :Monthly dialogue; performance review; co-worker; manager; development; learning; social learning; community of practice; Månadssamtal; medarbetarsamtal; medarbetare; chefer; utveckling; lärande; socialt lärande; praktikgemenskaper;

    Sammanfattning : Månadssamtalet är ett frekvent återkommande samtal mellan medarbetare och chefer inom en organisation. I samtalet diskuteras medarbetarens välmående, resultat som har presterats samt framtida utvecklingsplaner. LÄS MER

  5. 5. Identitetsskapande i matematik - fem elever syn på matematik och sig själva som matematiker

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Therese Alfredsson; [2015]
    Nyckelord :identitet; identitetsskapande; matematikutveckling; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Den matematiska identiteten och synen på sig själv som lärande i matematik spelar en betydande roll i en elevs matematiska utveckling. Palmer (2010, 2011) menar att den matematiska identiteten inte är statisk, utan omskapas ständigt, och den är beroende av situation och sammanhang. LÄS MER