Sökning: "socialt samspel och interaktion"

Visar resultat 1 - 5 av 107 uppsatser innehållade orden socialt samspel och interaktion.

  1. 1. En kvalitativ studie om lärares uppfattningar om kooperativt lärandes effekter på elevernas matematiska problemlösningsförmåga och sociala samspel från F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Fabio Maruotti; Victor Sand; [2023]
    Nyckelord :Kooperativt lärande; matematikundervisning; problemlösning; socialt samspel; F-3;

    Sammanfattning : Vi har valt att undersöka vilka effekter kooperativt lärande kan ha på elevers problemlösningsförmåga i matematik och på elevernas sociala samspel i årskurs F-3. För att undersöka effekterna valde vi att utgå från lärarens perspektiv och genomförde semistrukturerade intervjuer med totalt sju lärare från tre olika skolor. LÄS MER

  2. 2. “..så mycket hormoner och ensamma kvällar och så många faktorer som ligger bakom” : Ungdomars röster omUngdomskriminaliteti ett diskurspsykologiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Jawad Zabihullah; Caroline Cercio Lidström; [2023]
    Nyckelord :Attityder; Diskurser; Förebyggande; Subjektspositioner; Särlagstiftning; Ungdomskriminalitet;

    Sammanfattning : Denna studie om ungdomskriminalitet har ett socialkonstruktivistiskt angreppssätt och utgår från diskursteori. Metoden som har använts i undersökningen är fokusgruppsintervjuer. Totalt nio ungdomars röster representerar materialet som har analyserats i ett diskurspsykologiskt perspektiv. LÄS MER

  3. 3. Samarbete med hemmen : En kvalitativ studie om högläsning i förskolan i interkulturell miljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Ann Charlotte Aguilar; [2023]
    Nyckelord :Cooperating with the home; reading aloud; intercultural environment; Samarbete med hemmen; samverkan med vårdnadshavare; högläsning; interaktion; socialt samspel; ömsesidighet; interkulturalitet; mångkulturalitet; monokulturalitet; likvärdighetspedagogik; social konstruktion;

    Sammanfattning : Föreliggande examensarbete är utfört som en vetenskaplig studie med fokus på ett problemområde inom förskolepedagogik. Studien syftar till att bidra med kunskap om hur förskollärare möjliggör för samarbete med vårdnadshavare om högläsning, med specifikt fokus på interkulturell miljö. LÄS MER

  4. 4. Att ge utrymme för samtal i matematikundervisningen : undervisningsmetoder matematiklärare använder för att skapa tillfällen för interaktion

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Moa Siirtola; [2023]
    Nyckelord :interaktion; matematik; motivation; lärande; undervisningsmetoder;

    Sammanfattning : Tidigare forskning framhåller att den traditionella undervisningen dominerar och att antal tillfällen för interaktion utgör en liten del av matematikundervisningen. Detta trots att forskare och författare under en lång tid tillbaka betonat betydelsen av interaktion. LÄS MER

  5. 5. Läsförståelseundervisning på högstadiet och gymnasiet : En kvalitativ studie om 13 svensk- och speciallärares  läsförståelseundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Malin Niklasson; Susanne Öberg; [2022]
    Nyckelord :Läsförståelse; samverkan; språklig sårbarhet; strategier; särskilt stöd; undervisning.;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka och analysera hur svensklärare och speciallärare på högstadiet och gymnasiet beskrev hur de utformade sin läsförståelseundervisning för att utveckla alla elevers läsförståelse, särskilt med tanke på elever i språklig sårbarhet. Datainsamlingen i denna kvalitativa studie har gjorts genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER