Sökning: "socio semiotics"
Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden socio semiotics.
1. SMUTS : En sociosemiotisk analys av Balenciagas "The Mud Show" 2022 utifrån Pierre Bourdieus teori om kapital samt nutida mediala representationer av kriget i Ukraina.
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : The main purpose of this study is to examine how the media representation of the war in Ukraine is portrayed in Balenciaga’s runway for "Summer 23" collection in Paris Fashion Week 2022. To reach the objective of this study I used an approach based on a qualitative method with support from theories concerning socio-semiotics, Pierre Bourdieu’s theory of capital, provocation and taste. LÄS MER
2. Brand activism som marknadsföringsstrategi : En fallstudie av Oatlys visuella kommunikation
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)Sammanfattning : With social movements like Black Lives matter, #MeToo and Fridays For Future on the rise consumers expect companies to take a stand on these socio-political topics. A new marketing strategy, called brand activism is used to communicate brands values and actions. LÄS MER
3. Arkitektur från foucaultiansk maktperspektiv - Paimio Sanatorium
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionenSammanfattning : The study aims at the investigation and analysis of power relations connected to the sanatorium as a buildingtypology within the modernist architectural contest. The chosen building is the tuberculosis sanatorium ofPaimio, located in southwest Finland and built by architects Aino (1894-1949) and Alvar Aalto (1898-1976)between 1928 and 1933. LÄS MER
4. Den säljande kvinnan – objekt eller subjekt? : Postfeminismens individualism
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : Syftet med föreliggande alster var att undersöka huruvida utvecklingen av hur kvinnor exponeras i kommersiella sammanhang går hand i hand med postfeminism eller inte, och om det i sådana fall bidrar till att det fortfarande skapas kommersiellt innehåll utifrån den manliga blicken. Materialet som låg till grund för detta arbete var en av flera bilder från Bianca Ingrossos företag, CAIA Cosmetics, läppstifts reklamkampanj från år 2019. LÄS MER
5. The Tripartite Ideology : Interactions between threefold symbology, treuddar and the elite in Iron Age Scandinavia
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för arkeologi och antik historiaSammanfattning : Amongst the Iron Age Scandinavian elite, there are several supra-regional and multifaceted tripartite (or threefold) symbolic expressions. These include expressions found in art, artefacts and monuments, such as the triangular stone-settings, or Sw. treuddar, which may be the strongest manifestation in the landscape. LÄS MER