Sökning: "socio-cultural perspective and curriculum for special needs."

Hittade 5 uppsatser innehållade orden socio-cultural perspective and curriculum for special needs..

  1. 1. Kommunikation för livslångt lärande : Lärares metoder för undervisningen i kommunikation i grundsärskolans ämnesområden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Marie-louise Södergren; [2023]
    Nyckelord :Special needs education; communication and intellectual disability; teaching methods; ACC; Grundsärskola; ämnesområden; kommunikation och intellektuell funktionsnedsättning; undervisningsmetod; AKK;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur lärare i grundsärskolans ämnesområde kommunikation undervisar och vilka läromedel/modeller lärarna använder. Frågeställningen lyder: - Hur beskriver lärare undervisningen ämnesområdet kommunikation?  - Vilka läromedel/modeller använder lärarna i grundsärskolan för undervisning i ämnesområdet kommunikation?  Studien lutar sig mot det sociokulturella perspektivet (Vygotskiji,1978) där språk, kommunikation och interaktion med andra är grunden för lärande. LÄS MER

  2. 2. Specialundervisning för elever i behov av särskilt stöd gällande läsning i matematik : Speciallärares beskrivning av sitt arbete och sina kunskaper.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Karin Ewers Cipranic; Lisette Guldstrand; [2018]
    Nyckelord :special education; mathematical difficulties; reading difficulties; socio-cultural perspective; specialundervisning; matematiksvårigheter; lässvårigheter; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Flertalet elever i behov av stöd i läsning upplever svårigheter i matematik. Speciallärare vet att alla elever ska nå målen, men läroplanen och skollagen ger inga direktiv om hur detta ska genomföras. LÄS MER

  3. 3. Eleven hänger med på det som görs och så får vi se vad det blir av det… : Grundskollärares upplevelser och erfarenheter av att undervisa integrerade grundsärskoleelever i grundskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Carina Bäckström; Isa Ziethén Granlund; [2018]
    Nyckelord :Developmental disorder intellectual disability; socio-cultural perspective and curriculum for special needs.; Utvecklingsstörning intellektuell funktionsnedsättning; sociokulturella perspektivet och grundsärskolans läroplan.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva och analysera grundskollärares upplevelser och erfarenheter av hur grundskollärare lyckas inkludera elever som läser efter grundsärskolans läroplan i en grundskoleklass utifrån följande forskningsfrågor.  Vilka utmaningar upplever grundskolläraren det finns med att undervisa utifrån två läroplaner?  Hur genomför och planerar grundskolläraren undervisning för den integrerade grundsärskoleeleven på individ, grupp och skolnivå?  Vilka möjligheter och hinder upplever grundskolläraren att det finns med integrerade grundsärskoleelever i grundskolan? För att nå syftet i denna studie är tolv kvalitativa intervjuer genomförda med grundskollärare som undervisar en grundsärskoleintegrerad elev inom årskurserna 1-6. LÄS MER

  4. 4. Tecken – endast för döva? : Användning av tecken som komplement i förskolan ur ett inkluderingsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Susanne Sander; [2014]
    Nyckelord :TAKK in preschool – educators’ and children s use of sign language for communication; language development; literacy; TAKK; tecken i förskolan; kommunikation; sociokulturella teorin; inkluderande perspektiv; språkutveckling;

    Sammanfattning : Sammanfattning Alla barn i förskolan har rätt till en stimulerande språkutveckling, att kunna uttrycka känslor, behov och känna delaktighet i det sociala samspelet. Syften med denna studie är att ge en övergripande bild över hur teckenanvändning i förskolan kan stimulera barns språkutveckling oavsett svårigheter och vad pedagogerna har för inställningen till metoden ur ett sociokulturellt inkluderande perspektiv. LÄS MER

  5. 5. iPad som pedagogiskt och specialpedagogiskt verktyg i grundskolan : Lärares erfarenheter och beskrivningar - en intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Marie Wallin; [2014]
    Nyckelord :iPad; educational tool; Special Education; learning; iPad; pedagogiskt verktyg; specialpedagogik; lärande;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine how teachers in elementary school describe their work using iPad in education, as an educational and special educational tool to promote all students´ learning in school subjects. The study intends to answer the following research questions; how do the teachers describe their work with iPad as an educational tool? What kind of knowledge do the teachers describe the students get when working with iPad as an educational tool and how do the teachers describe the iPad as a tool from a special educational perspective. LÄS MER