Sökning: "sociokulturellt perspektiv fenomenografi"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden sociokulturellt perspektiv fenomenografi.

  1. 1. Dilemmat är att jag inte når fram : Specialpedagogers och lärares uppfattningar av assisterande teknik i klassrummet.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :David Åverling; Maria Oskarsson; [2023]
    Nyckelord :Assisterande teknik; digitala verktyg; fenomenografi; skola; sociokulturellt perspektiv; specialpedagogik.;

    Sammanfattning : I denna studie riktades ljuset mot skolans kompensatoriska digitala verktyg, ävenkallad assisterande teknik, vilket är ett samlingsbegrepp för att beskriva dekompenserande tekniska lösningar som elever använder i undervisningen. Sommetodval användes kvalitativa intervjuer. LÄS MER

  2. 2. Med trollspöet i verktygslådan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ida Mohlin; [2022-10-14]
    Nyckelord :specialpedagogens roll; förskola; specialpedagog; förväntningar;

    Sammanfattning : Det finns en hel del forskning kring specialpedagogens roll, dock i första hand med fokus på skolan och inte förskolan. Den här studien är därför inriktad på specialpedagogens roll i just förskolan. LÄS MER

  3. 3. Skönlitteratur i svenska som andraspråksklassrum : En fenomenografisk studie om användning av skönlitteratur i gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Fabrício Alves Rocha Karlsson; [2022]
    Nyckelord :skönlitteratur; svenska som andraspråk; gymnasieskola; andraspråksundervisning; fenomenografi; erfarenhetsbaserad undervisning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka lärarnas uppfattningar gällande användning av skönlitteratur i svenska som andraspråk. Undersökningens realiseras genom att skapa empiriska data om lärarnas uppfattningar. LÄS MER

  4. 4. ”Man får hälsa av att äta nyttiga saker” : en studie om barns uppfattning och förståelse av området kost, kropp och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Erika Öhrvall; [2021]
    Nyckelord :Hälsa; kost; kropp; lärande.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka vilken uppfattning elever i år 3 har om kost och hälsa. Studien undersökte även vilka förväntningar elever i år 3 har på undervisningen inom området kost och hälsa. LÄS MER

  5. 5. “Jag tycker också det är viktigt att man läser under kvalitetstid ... ” : Förskollärares uppfattningar kring högläsning i förskolan. En kvalitativ intervjustudie med fenomenografiskt och sociokulturellt synsätt.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Emilia Freiding Lundberg; Camilla Åström; [2021]
    Nyckelord :delaktighet; förskollärare; högläsning; tillämpning; uppfattning.;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att synliggöra förskollärares uppfattningar kring högläsning och dess betydelse i förskolan. Studien undersöker också vad förskollärare uttrycker angående hur de kan tillämpa en högläsningsaktivitet. LÄS MER