Sökning: "sociokulturellt perspektiv på vuxnas lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden sociokulturellt perspektiv på vuxnas lärande.

  1. 1. ”Jag har ju suttit i legolådan i 1000 år, det har ju inte barnen” : En intervjustudie med sex förskollärare med fokus på bygg- och konstruktionslek i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Malin Svensson; Therese Sörensen; [2022]
    Nyckelord :Teknik; bygg och konstruktion; materialets betydelse; förskola; pedagogers betydelse.;

    Sammanfattning : Skolinspektionen skriver i en rapport från 2017 att deras granskning visar att pedagoger sällan är närvarande i barns bygg- och konstruktionslekar och att de sällan bidrar med samtal och utmanande frågor som hjälper barnen att utveckla sina förmågor inom bygg och konstruktion. I förskolans läroplan (Skolverket 2018, s. LÄS MER

  2. 2. Betydelsen av förskolans inomhusmiljö : En studie om  hur förskollärare arbetar med den fysiska inomhusmiljön som stöd för undervisningssituationer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Dorisz Erdö; Louise Mattsson; [2022]
    Nyckelord :Artefakter; Didaktiska frågorna; Fysiska inomhusmiljö; Förskola; Förskollärare; Inomhusmiljö; Lärandesituationer; Pedagogiskt material; Undervisning;

    Sammanfattning : Denna studie har gjorts i syfte att undersöka förskollärares erfarenheter kring förskolans fysiska inomhusmiljö som stöd för lärandesituationer. Vår intention är att skapa fördjupad förståelse för hur medvetna förskollärare är om inomhusmiljöns betydelse i förskoleverksamheten. LÄS MER

  3. 3. Stöd till sfi-elevers läs- och skrivproblematik

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Viktoria Mindhammar; [2021-05-04]
    Nyckelord :litteracitet; läs- och skrivsvårigheter; dyslexi och stöd;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att ta reda på hur några specialpedagoger resonerade kring elevernas läs- och skrivproblematik i sfi-kontexten samt hur de beskrev det stödjande arbetet för elever i behov av stöd i läs- och skriv. I bakgrunden fanns egen erfarenhet av att andraspråkslärandet ibland blev problematiskt för eleverna men också en förundran över varför inte mer forskning gjorts kring sfi. LÄS MER

  4. 4. "Barn gör rätt om de kan" : Förskollärares förhållningssätt med utagerande barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Frederico Lamadrid; [2021]
    Nyckelord :utagerande beteende; sociokulturell; salutogen; rutiner; arbetssätt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att studera pedagogernas uppfattning om och vilka arbetssätt de anser sig använda sig av i arbetet med barn med utagerande beteende. Detta examensarbete är en kvalitativ studie som bygger på sex semistrukturerade intervjuer med pedagoger från två förskolor. LÄS MER

  5. 5. Barnbokens betydelse för barns lärande och utveckling  i förskolan - ur förskollärares och barnskötares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Shabir Adnan; Camilla Trolle; [2020]
    Nyckelord :Socialt samspel; vuxnas förhållningssätt; barns perspektiv; språkutveckling; sociokulturellt perspektiv; barnböcker; pedagoger; förskolan.;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att ta reda på hur förskolepersonal resonerar kring barnbokens funktion för barns lärande och utveckling. Finns det ett syfte med valet av barnbok? Hur blir alla barn delaktiga under en lässtund och hur arbetar pedagoger för att få alla barns röster och önskemål tillgodosedda? Finns en bakomliggande tanke när det gäller val av barnbok? Vi har intervjuat fyra förskollärare och fyra barnskötare på två olika förskolor. LÄS MER