Sökning: "spanska"

Visar resultat 16 - 20 av 983 uppsatser innehållade ordet spanska.

  1. 16. La interculturalidad en la enseñanza de español como lengua extranjera a través de la literatura infantil y juvenil. Un estudio cualitativo desde la perspectiva de cinco profesores de ELE

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Göteborgs universitet / Lärarutbildningsnämnden

    Författare :Melissa Sakr; [2023-06-13]
    Nyckelord :literatura infantil y juvenil; interculturalidad; español como lengua extranjera; la escuela primaria en Suecia; barn- och ungdomslitteratur; interkulturalitet; spanska som främmandespråk; grundskolan i Sverige;

    Sammanfattning : Föreliggande studie analyserar interkulturalitet genom barn- och ungdomslitteratur i spanskundervisningen i den svenska grundskolan ur fem spansklärares perspektiv. Huvudsyftet med studien är att, genom semistrukturerade intervjuer, ta reda på hur spansklärarna resonerar kring det nämnda temat. LÄS MER

  2. 17. “TREMENDO ESPENDRUM” Estudio de la traducción al sueco de la novela Todos se van

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Heidi von Boisman Vilahu; [2023-01-23]
    Nyckelord :Spanska; expresiones idiomáticas; americanismos; traducción literal; Todos se van; idiomatic expressions; Americanisms; literal translation;

    Sammanfattning : Las obras literarias suelen estar cargadas de expresiones idiomáticas propias de la idiosincrasia de la cultura a la que pertenecen, las cuales imponen un reto a la hora de ser traducidas a otros idiomas puesto que no siempre existe una equivalente en la lengua meta. Este trabajo tiene como objetivo analizar la traducción al idioma sueco de expresiones idiomáticas y americanismos presentes en la novela Todos se van (2006) de Wendy Guerra. LÄS MER

  3. 18. Högstadieelevers upplevelser av muntlig interaktion på lektioner i spanska som modernt språk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Quinteros Evelyn; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie bygger på Oxfords teori som handlar om användning av direkta och indirekta strategier vid muntlig utveckling i språkklassrummet I min studie var syftet att undersöka och skapa kunskap om elevernas upplevelser samt betydelse att prata spanska i undervisningen. Utifrån detta syfte har jag formulerat följande frågeställningar: Hur upplever högstadieeleverna sina möjligheter att tala målspråket i klassrummet?  Vilken betydelse uttrycker elever att talad spanska har i deras undervisning? För att få svar på forskningsfrågeställningarna används en kvalitativ forskningsenkät som genomfördes med sexton högstadieelever som läser spanska. LÄS MER

  4. 19. Posición oracional del sujeto ustedes en relación con las fórmulas de tratamiento

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för moderna språk

    Författare :Jörgen Björk; [2023]
    Nyckelord :Stilistik; pragmatik; dialektologi; tilltalsskick; Estilística; pragmática; dialectología; la distinción T V; cortesía verbal; fórmulas de tratamiento;

    Sammanfattning : En español se hace una distinción pronominal entre el tratamiento formal e informal. En singular usted se usa en todo el mundo hispanohablante para el tratamiento formal, mientras que tú, y en partes de América vos, se usan en situaciones informales. LÄS MER

  5. 20. Byggstenar och formuleringar för arbete med språkliga ideala självbilder : En läromedelsanalys med fokus på motivationsarbete för spanska i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Marit Rødsjø; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkiga ideala självbilder; självet som blivande målspråksanvändare; moderna språk.;

    Sammanfattning : This thesis explores to which extent and how a book of exercises made for the subject of modern languages (Spanish) offers support for the pupils' creation of L3+ ideal future selves. By using content analysis and from recommendations of how to create exercises based on Dörnyei and Henrys theories of L2 and L3 future selves, the learning material has been reviewed looking for six themes: "Persons: the self", "persons: others", "places and social contexts" "feelings", authentic matieral" and "possibilities". LÄS MER