Sökning: "special needs teachers experiences"

Visar resultat 1 - 5 av 117 uppsatser innehållade orden special needs teachers experiences.

  1. 1. Förskollärares uppfattningar av barn i behov av särskilt stöd : En kvalitativ studie om svårigheter, möjligheter och villkor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Josephine Forsten Hellsten; Nathalie Gylderud; [2024]
    Nyckelord :Children with special needs; Diversification; Equivalence; Preschool teacher; Special support; Barn med särskilda behov; Differentiering; Förskollärare; Likvärdighet; Särskilt stöd;

    Sammanfattning : Alla barn har rätt till en likvärdig förskola, ibland föreligger dock särskilda behov vilket kan kräva särskilt stöd. Tidigare forskning visar att barn i behov av särskilt stöd är ett begrepp som är mångfacetterat vilket gör att även stödet blir svårt att definiera. LÄS MER

  2. 2. Vägen mot inkludering: : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter och anpassningar utifrån barn med specialpedagogiska behov

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Daniella Levin; Lara Sorani; [2024]
    Nyckelord :Specialpedagogiska behov; resurs; barns utveckling; ramfaktor; inkludering; specialpedagogisk utbildning; bildstöd;

    Sammanfattning : Denna studie syftar på att undersöka hur förskollärare beskriver hur de anpassar verksamheten för barn med specialpedagogiska behov utifrån deras erfarenheter. Vilka hinder och möjligheter förskollärarna kan stöta på när de anpassar verksamheten. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares erfarenheter och upplevelser av att arbeta inkluderande med barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Louise Cednert; Liv Saravia; [2024]
    Nyckelord :arbetssätt; barn i behov av särskilt stöd; Erfarenheter; Inkludering; Alternativ och kompletterande kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka förskollärares erfarenheter och upplevelser av att arbeta inkluderande med barn i behov av särskilt stöd i förskolan. Bakgrundsavsnittet innehåller teorier, tidigare forskning, styrdokument och litteratur som berör det valda undersökningsområdet. LÄS MER

  4. 4. "Barn ska inte ha tur och otur" : En kvalitativ studie om förskollärares förutsättningar att anpassa verksamheten utifrån barn med särskilda behov.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Ebba Reinholdsson; Cecilia Borgemo; [2023]
    Nyckelord :Förskola; barn i behov av särskilt stöd; specialpedagogik; likvärdighet; anpassning; förutsättningar;

    Sammanfattning : Förskolans läroplan belyser i liten utsträckning hur förskolan ska arbeta med barn i behov av särskilt stöd, men understryker samtidigt vikten av att skapa en likvärdig förskola för alla barn som går i svensk förskola.  Därav syftar studien till att belysa förskollärares upplevelser av arbetet med barn i behov av särskilt stöd. LÄS MER

  5. 5. Känslors roll i läs- och skrivundervisningen hos elever vid särskilda ungdomshem: En kvalitativ intervjustudie av lärare vid den statliga ungdomsvårdens skolverksamhet

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Svenska

    Författare :Johanna Isaksson; [2023]
    Nyckelord :läs- och skrivundervisning; skolverksamheten vid särskilda ungdomshem; känslor; Statens institutionsstyrelse; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att skapa en bättre förståelse för vilken roll känslor har för att bedriva kunskapsutvecklande läs- och skrivundervisning i svenskämnet inom ramen för skolverksamheten på särskilda ungdomshem, vid Statens institutionsstyrelse. Det empiriska materialet i examensarbetet är semistrukturerade kvalitativa intervjuer av fem lärare vid olika särskilda ungdomshem, geografiskt placerade över hela Sverige. LÄS MER