Sökning: "specialpedagog enkät"
Visar resultat 11 - 15 av 43 uppsatser innehållade orden specialpedagog enkät.
11. Developmental Coordination Disorder : Kunskapsläge och arbete kring motorisk koordinationsstörning bland lärare i idrott och hälsa och specialpedagoger
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Denna studie handlar om en för många okänd diagnos vid namn Developmental CoordinationDisorder (DCD) eller i svenska uttryckt motorisk koordinationsstörning. Syftet är att undersökakunskapsläget kring DCD bland lärare i idrott och hälsa och specialpedagoger samt beskriva arbetetför att skapa en tillgänglig lärmiljö i ämnet idrott och hälsa för dessa elever. LÄS MER
12. Förskollärares kunskaper och deras förutsättningar i arbetet med språkutveckling : En kvantitativ undersökning med fokus på förskollärares kunskaper och deras förutsättningar i arbetet med barns språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet var att undersöka vilka förutsättningar förskollärare har för att arbeta med barns språkutveckling i förskolan. En kvantitativ forskningsansats valdes med enkät som datainsamlingsmetod. Den sociokulturella teorin med språket i fokus valdes som teoretisk utgångspunkt. LÄS MER
13. ”Och vad gör en sån, då?” - En studie om specialpedagogers och speciallärares olika yrkesroller
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Denna uppsats tar sin utgång i en studie om specialpedagogers och speciallärares arbetsuppgifter och yrkesroller. Anledning att studien genomförs är att författaren uppfattar att kollegor, både inom specialundervisning och andra inom skolan, ibland uppfattar de två yrkena som ett och samma. LÄS MER
14. Olikheter inom klassens ram : En enkät- och intervjustudie om variationer av behov i klassrum
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Den här studien handlar om olikheter inom klassens ram. Studiens forskningsansats var mixed metod. Data samlades in via en enkät och intervjuer. I studien undersöktes lärares stundtals utmanande vardag i klassrum där de behöver förhålla sig till hela klassens behov och enskilda elevernas behov samtidigt. LÄS MER
15. Den undervisande barnboken
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete är att undersöka hur barnboken kan användas som ett pedagogiskt redskap i förskolan. Vi vill veta hur verksam personal inom förskolan väljer att använda sig av barnböcker, hur de väljer bok och hur de väljer att därefter arbeta vidare med bokens innehåll. LÄS MER