Sökning: "specialpedagog tal språk"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden specialpedagog tal språk.

  1. 1. Samarbete vid kommunikationsstödjande insatser i förskolan : En studie av tre olika professionella aktörers syn på samarbete kring barn med kommunikativa funktionsnedsättningar i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Charlotte Ryner; Linda Björnskjöld; [2015]
    Nyckelord :AKK; Förskola; Samarbete; Tal-; språk- och kommunikationsstörning;

    Sammanfattning : Vi har valt att göra en studie baserad på kvalitativa intervjuer med tre olika professioner, logoped, specialpedagog och förskollärare. Syftet med vårt arbete är att utöka kännedomen om aktörernas samarbete och rollfördelningen dem emellan när det handlar om de insatser som görs för barn med tal-, språk- och kommunikationssvårigheter. LÄS MER

  2. 2. Språk, tal och kommunikation i förskoleverksamheten : Hur pedagogernas synsätt formar arbetet med barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Josefine Nordin; Linnéa Persson; [2014]
    Nyckelord :Språkutveckling; Vårdnadshavare; Pedagog; Specialpedagog; Förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att ta reda på vad yrkesverksamma inom förskoleverksamheten anser om synen på arbetet med språket. För att uppnå syftet valde vi att intervjua nio olika förskoleverksamheter i fem olika städer i landet. LÄS MER

  3. 3. Att tala utan tal. En studie om alternativ och kompletterande kommunikation

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Maria Nolberger-Wallentén; [2012-10-04]
    Nyckelord :alternativ och kompletterande kommunikation; AKK; autism; kommunikativa kompetenser; sociokulturellt perspektiv; funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Bakgrund I mitt arbete som specialpedagog inom särskolan möter jag elever som har begränsningar i sin kommunikativa förmåga. För vissa av dem innebär det att de inte har ett talat språk. Deras kommunikation kan bestå av bilder, ljud, kroppsspråk, tecken mm. LÄS MER

  4. 4. Jämställd språkutveckling - pedagogisk beskrivning av barns utveckling

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Annelie Vestberg; [2011-05-09]
    Nyckelord :språkutveckling; tal-; läs- och skriftspråk; jämställd; förskolemiljö; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med den här studien är att undersöka hur förskollärare och specialpedagog be-skriver barns språkliga intresse på förskolan, och hur pedagogerna medvetet arbetar med språk i miljön för att stödja barns språkutveckling i deras utvecklingzon med särskilt fokus på en jämställd förskoleverksamhet. • Hur beskriver pedagogerna pojkars respektive flickors språkliga intresse på förskolan? • Hur beskriver pedagogerna ur ett genusperspektiv sitt arbete med barns språk? • Hur kan pedagoger stödja och stimulera barns språkliga lärande? Teori: Språkteori, genusteori och sociokulturell teori. LÄS MER

  5. 5. Språkstörning hos barn : vilka konsekvenser medför det för den sociala samvaron

    M1-uppsats, Institutionen för språk och litteratur, SOL

    Författare :Ewa Englund Axvallen; Margareta Bergqvist; [2010]
    Nyckelord :barn; språkstörningar; socialt samspel;

    Sammanfattning : Syftet med vår undersökning är att se om en språkstörning hos barn kan få konsekvenser i samspelet med andra barn i deras omgivning. I studien har vi observerat tre barn på förskolan med olika former av språkstörning samt intervjuat sex personer med olika erfarenheter av barn med språkstörningar för att få deras synpunkter. LÄS MER