Sökning: "specialpedagogens examensförordning"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden specialpedagogens examensförordning.

  1. 1. Specialpedagogens roll i det systematiska kvalitetsarbetet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Caroline Zettergren; Emma Friman; [2023]
    Nyckelord :Förstelärare; professionsteori; rektorer; specialpedagogens roll; systematiskt kvalitetsarbete.;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Friman, Emma & Zettergren, Caroline (2023). Specialpedagogens roll i det systematiska kvalitetsarbetet. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 2. Kvalificerad samtalspartner för kollegor  - Vad innebär det? : En fenomenografisk studie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Linda Lidström; Johanna Lindeberg; [2020]
    Nyckelord :fenomenografi; kvalificerat samtal; specialpedagog; specialpedagogik; specialpedagogisk handledning;

    Sammanfattning : Specialpedagogens roll som kvalificerad samtalspartner för kollegor finns inte definierat i styrdokument eller examensförordning. Detta innebär konsekvenser för specialpedagogens samtalsuppdrag eftersom utformningen till stor del baseras på rektorers och specialpedagogers förståelse för uppdraget. LÄS MER

  3. 3. Specialpedagogiskt stöd i relationsskapandet mellan lärare och elev

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Carolina Lewin; Åsalie Frank; [2019]
    Nyckelord :elev; handledning; lärare; motivation; prestation; relation; skolan; specialpedagog; specialpedagogiskt stöd;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att, utifrån lärares och specialpedagogers uppfattningar, undersöka om och i så fall hur specialpedagoger kan stötta lärare i deras relationer till eleverna. I bakgrund och tidigare forskning lyfter vi relevant forskning, litteratur, skollag, läroplan och specialpedagogprogrammets examensförordning. LÄS MER

  4. 4. Vad förväntar de sig? En studie om 43 grundskollärares förväntningar på specialpedagogen

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Karin Steneros Einvall; [2014-08-25]
    Nyckelord :specialpedagog; arbetsuppgifter; kompetens; examensförordning;

    Sammanfattning : Syfte: Det övergripande syftet är att undersöka vad lärare förväntar sig att specialpedagogen ska arbeta med och hur dessa förväntningar ställer sig i relation till de kompetenser som specialpedagogen har enligt examensförordningen. Teori: Det är en statistisk studie som bygger på en enkät med fasta svarsalternativ och en öppen fråga. LÄS MER

  5. 5. Specialpedagogens utmanande och utvecklande uppdrag

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Victoria Bülow; [2014-05-06]
    Nyckelord :specialpedagog; skolutveckling; handledning; mandat; legitimitet;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte var att undersöka hur specialpedagoger och en tjänsteman beskriver att deras uppdrag organiseras på de undersökta skolorna med särskilt fokus på skolutveckling. Följande frågeställningar utgjorde ett stöd för att uppnå studiens syfte. LÄS MER