Avancerad sökning

Hittade 3 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Vad förväntar de sig? En studie om 43 grundskollärares förväntningar på specialpedagogen

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Karin Steneros Einvall; [2014-08-25]
    Nyckelord :specialpedagog; arbetsuppgifter; kompetens; examensförordning;

    Sammanfattning : Syfte: Det övergripande syftet är att undersöka vad lärare förväntar sig att specialpedagogen ska arbeta med och hur dessa förväntningar ställer sig i relation till de kompetenser som specialpedagogen har enligt examensförordningen. Teori: Det är en statistisk studie som bygger på en enkät med fasta svarsalternativ och en öppen fråga. LÄS MER

  2. 2. Specialpedagogen som professionell samtalspartner. Förskollärares uppfattningar om samtalsmodeller och handledningens påverkan i det egna arbetet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Maria Axhamn; [2013-02-28]
    Nyckelord :pedagogisk handledning; specialpedagog; förskolan;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet för studien var att undersöka förskollärares uppfattning om specialpedagogen som professionell samtalspartner i arbetet med att skapa en förskola för alla. Centrala frågeställningar Vilka erfarenheter av specialpedagogen som professionell samtalspartner fanns hos informan-terna? Hur upplevdes handledningen? Vilka metoder upplevdes mest verksamma för den egna kunskapsutvecklingen och (för)skolutvecklingen när det gällde att skapa en förskola för alla? Teori: Studien var från början helt kvantitativ. LÄS MER

  3. 3. ”Ett papper som hamnar någonstans?” En kvalitativ undersökning om åtgärdsprogram i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Institutionen för beteendevetenskap

    Författare :Caroline Andersson; Malin Kristensson; Maria Nilsson; [2006]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Alla barn i förskolan har rätt till stimulans efter sina behov och förutsättningar. De barn som behöver extra stöd ska få det. För barn i behov av särskilt stöd och deras föräldrar samt lärare kanske åtgärdsprogram kan vara ett hjälpmedel i arbetet. LÄS MER