Sökning: "specialpedagogik d"
Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden specialpedagogik d.
1. Avkodningsundervisning på mellanstadiet : En intervjustudie om olika skolprofessioners perspektiv på avkodningsundervisning och elevers avkodningssvårigheter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Bristande avkodningsförmåga skapar hinder i elevers kunskapsinhämtning. Det är en pedagogisk utmaning att kunna bemöta och stötta mellanstadieelever, d.v.s. LÄS MER
2. "När tankarna springer före" : En kvalitativ studie om specialpedagogers och speciallärares uppfattningar om och erfarenheter av särskild begåvning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Syftet med vår studie är att utifrån en kvalitativ ansats i form av semistrukturerade begreppsintervjuer bidra med kunskaper om specialpedagogers och speciallärares uppfattningar om och erfarenheter av särskild begåvning. I studien har fyra specialpedagoger och fyra speciallärare från sex olika kommuner i Mellansverige deltagit. LÄS MER
3. Upplevelser av samverkan mellan skola och Barn- och ungdomspsykiatri
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Allt fler barn och unga kan ha komplexa behov som kräver sammansatt stöd av olika aktörer. För att motsvara de komplexa behoven krävs sammansatt stöd, d.v.s. LÄS MER
4. -Hej! Vad kul att du är här! : – En kvalitativ studie om lärares närvarofrämjande arbete i grundskolans olika stadier.
Master-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien är att utveckla kunskap om lärares närvarofrämjande arbete i grundskolans olika stadier samt lärares erfarenheter av vad som försvårar arbetet med att främja skolnärvaro. Genom att identifiera framgångsfaktorer och försvårande faktorer hoppas jag att studien kan bidra med ökad kunskap kring ett ämne som berör många svenska skolor idag. LÄS MER
5. APPLICATION OF PROCESSABILITY THEORY TO SFI STUDENTS’ L2 WRITING COMPETENCIES
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Aim: The main purpose of this study is to study the written proficiency of SFI students at different morphological learning levels, and their ability to conjugate verbs, nouns, and adjectives using a wordless children book (frog-story). Theory: This study tries to link SFI levels of written proficiency to the levels of Pienemann hierarchy of language learning. LÄS MER