Sökning: "specialpedagogik i förskolan inkludering"

Visar resultat 1 - 5 av 102 uppsatser innehållade orden specialpedagogik i förskolan inkludering.

  1. 1. Inkluderas alla barn i förskolans utbildning och undervisning?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Ida Pettersson; Emma Ölund; [2024]
    Nyckelord :Förskola; inkludering; kommunikation; samspel; specialpedagogik; utbildning;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur förskollärare uppfattar anpassningen av förskolan för barn i behov av särskilt stöd i undervisningen och om det främjar inkludering i förskoleutbildningen. Utgångspunkten är en kvalitativ forskningsansats, där datainsamlingsmetoden utgår från semistrukturerade intervjuer och från det sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  2. 2. Den tredje pedagogen : En studie om utformningen av tillgängliga pedagogiska lärmiljöer i förskolan

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Catalina Prisacaru; Ingela Vergara Concha; [2024]
    Nyckelord :inclusion; accessible learning environments; TEACCH; affordance; inkludering; tillgängliga lärmiljöer; tydliggörande pedagogik; handlingsmöjligheter;

    Sammanfattning : Syftet med vår kvalitativa studie är att undersöka några förskollärares resonemang kring arbetet med lärmiljöers utformning, samt studera lärmiljöer ur ett tillgänglighetsperspektiv. Genom semi-strukturerade intervjuer med verksamma pedagoger och observationer på deras respektive avdelningar kunde datamaterial samlas in. LÄS MER

  3. 3. Barn i språklig sårbarhet i stora barngrupper : En studie om förskollärares uppfattningar av det språkutvecklande arbetet i stora barngrupper

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sofie Svensson; [2024]
    Nyckelord :Språklig sårbarhet; Specialpedagogik; Stora barngrupper; Kommunikation; Tillgänglig lärmiljö;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidrag är att genom förskollärarnas utsagor bidra med kunskap som är betydelsefull för att främja detspråkutvecklande arbetet i förskolan, med fokus på barn i språklig sårbarhet i stora barngrupper. Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att få en fördjupad förståelse för förskollärarnas perspektiv på barn i språklig sårbarhet samt deras uppfattningar kring arbetet med barn i språklig sårbarhet i stora barngrupper. LÄS MER

  4. 4. Finns det en förskola för alla? : Förskollärares uppfattningar av barn i behov av särskilt stöd och inkludering i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Eldstedt; Fanny Engström; [2024]
    Nyckelord :approach; inclusion; preschool; special support; strategies; teacher; förhållningssätt; förskola; förskollärare; inkludering; strategier; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka förskollärares uppfattningar av barn i behov av särskilt stöd, samt hur de beskriver sitt arbete för att inkludera alla barn i förskolan. Studien har utgått från ett relationellt-, ett kategoriskt och ett dilemmaperspektiv på specialpedagogik. LÄS MER

  5. 5. Specialpedagogik i vardagspedagogiken : En inkluderande förskola med specialpedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Boije Julia; Lindgren Caroline; [2023]
    Nyckelord :Children with special needs; Inclusion; Needs of support; Special needs; Special pedagogue; Working methods; Arbetssätt; Barn med särskilda behov; Inkludering; Specialpedagog; Särskilda behov; Stödbehov;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare och specialpedagoger arbetar och inkluderar barn med särskilda undervisningsbehov i vardagliga situationer. Undersökningsfrågorna är: Vilka är barnen med särskilda behov, enligt förskollärare och specialpedagoger? Hur arbetar förskollärare/specialpedagoger med barn som har särskilda behov för att inkludera dessa barn i lärande? Hur arbetar förskollärare/specialpedagoger med barn som har särskilda behov för att inkludera dessa barn i vardagliga situationer? och Vad är specialpedagogernas roll i arbetet med stöd för barn med särskilda behov? Genom en kvalitativ metod har vi gjort både semistrukturerade och strukturerade intervjuer med sju förskollärare och två specialpedagoger från två olika kommuner. LÄS MER