Sökning: "specialpedagogik som ämne"

Visar resultat 16 - 20 av 59 uppsatser innehållade orden specialpedagogik som ämne.

  1. 16. Osedvanlig förmåga - Särskilt begåvade barn i en inkluderande förskola och skola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Jennelie Viberg; [2020]
    Nyckelord :Särskilt begåvade barn; Förskola; Skola; Specialpedagogik; Pedagog; Specialpedagog; Dilemmaperspektiv;

    Sammanfattning : Kunskapsnivån gällande särskild begåvning som ämne påtalas inom forskning vara låg inomkontexten svensk förskola och skola. Undersökningar visar att särskild begåvning som begrepp saknaren vetenskaplig definition. LÄS MER

  2. 17. Alla barn har rätt till stöd : En systematisk litteraturstudie om barns stöd i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Clara Albertsson; Sandra Johansson; [2019]
    Nyckelord :Alla barns rätt till stöd; förskola; likvärdighet; stöd och särskilt stöd; specialpedagogik; individualistiska perspektivet; alternativa perspektivet; dilemmaperspektivet; kategoriseringar; normer; barnsyn; relationer;

    Sammanfattning : Barn i behov av stöd är ett aktuellt ämne i dagens samhälle. Stödet kopplas ofta till specialpedagogik och barn med diagnoser men rätten till stöd bör istället ses som en rättighet för alla barn för att tillgodogöra sig utbildningen i förskolan. LÄS MER

  3. 18. Speciallärarens yrkesroll och specialpedagogiskt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jeanette Forselius; Christina Andersson; [2019]
    Nyckelord :Förhållningssätt; inkludering; samarbete; speciallärarens yrkesroll; specialpedagogiska stödinsatser.;

    Sammanfattning : Inledningsvis ställde vi oss frågan om hur synen på speciallärarens yrkesroll ser ut idag eftersom man på politisk nivå önskat förändringar kring den specialpedagogiska rollen. Man brukar säga att förändring tar tid och vi ville undersöka var vi befinner oss nu. LÄS MER

  4. 19. Intensivundervisning i matematik inom taluppfattning : en studie av dess effekter fem månader efter avslutad intervention

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Jill Camper; Helen Karlsson; [2019]
    Nyckelord :intensive intervention; intervention; mathematics; long-lasting effects; RTI; special education; Intensivundervisning; intervention; långvariga effekter; matematik; matematiksvårigheter; RTI; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka om det finns långvariga effekter av intensivundervisning i matematik när det gäller elevernas kunskaper, deras tilltro till sin egen förmåga samt deras inställning till ämnet matematik. Bakgrunden är att matematik är det ämne som flest elever har betyget F i när de lämnar grundskolan. LÄS MER

  5. 20. Ledarskap i förskolan svårigheter och möjligheter

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Madeleine Brodin Olsson; [2017-08-23]
    Nyckelord :ledarskap; förskola; hermeneutik; fokusgruppintervju; förförståelse; förståelse; helhet;

    Sammanfattning : Föreliggande studie har studerat, kartlagt och tolkat; 1. Olika förståelser för begreppet ledarskap som förskollärare ger uttryck för. 2. Hur ledarskap blir synligt i relation till förskollärares arbete med undervisning och lärande i förskolan. LÄS MER