Sökning: "specialpedagogik utvecklingsstörning"

Visar resultat 16 - 20 av 59 uppsatser innehållade orden specialpedagogik utvecklingsstörning.

  1. 16. Hemmasittare i grundsärskolan, inriktning träningsskola. -Complete School Absenteeism in Training School for Severely Intellectually Challenged Children

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Charlotte Ghannad; [2016]
    Nyckelord :Hemmasittare; Relationer; Träningsskola; Utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : AbstractGhannad, Charlotte (2016). Hemmasittare i grundsärskolan, inriktning träningsskola.[Complete School Absenteeism in Training School for Severly Intellactually Challenged Children]. Speciallärarprogrammet utvecklingsstörning, Specialpedagogik, Lärande och samhälle, Malmö Högskola. LÄS MER

  2. 17. Övergången från grundskola till grundsärskola Vårdnadshavare till sex barn berättar

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Annika Hermansson; Eva Lindqvist; [2015-11-28]
    Nyckelord :Utvecklingsstörning; kunskapsutveckling; integrering inkludering; samverkan; övergång från grundskola till grundsärskola;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien var att undersöka hur vårdnadshavare upplevde, identifierade och beskrev processen angående övergång från grundskola till grundsärskola, dels ur deras barns men även ur deras eget perspektiv. Metod: Vi använde oss av en kvalitativ forskningsintervju bestående av halvstrukturerade intervju-frågor som gav möjlighet att ställa följdfrågor i syfte att få fatt på hur vårdnadshavare beskrev sina barns övergång från grundskola till grundsärskola. LÄS MER

  3. 18. ”Detta är inget nytt, nu har jag bara fått ord för det” -aktionsforskning kring lässtrategier i åk7

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Lina Appelberg; Lena Jansson; [2015-11-28]
    Nyckelord :Aktionsforskning; reciprok undervisning; lässtrategier; läsförståelse; inkludering; utvecklingsstörning; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att följa ett arbetslags arbete och genom handledning utveckla reciprok undervisning i inkluderande arbetsformer för att utveckla alla elevers läsförståelse, i synnerhet elever med utvecklingsstörning. Frågeställningar: 1. LÄS MER

  4. 19. Utvärdering av en matematiksatsning inom geometri i förskolan En studie på en förskoleavdelning i en kommun

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Marie Kjellsson; [2015-11-27]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien var att utvärdera en förskolas undervisning i matematik från 2012 till 2015, inom ämnesområdet geometri, i enlighet med en specifik matematikplattform som används i en kommun. Frågeställningar: Hur har matematikundervisningen i geometri utvecklats? Hur visar sig matematikimplementeringen i barnens dokumentation? Hur har matematikundervisningen utvecklats för barn i behov av särskilt stöd? Teori: Teori om utvärdering beskrivs och tillämpas i studien genom Programteori som använts av Lander och Giota, 2006, Pawson och Tiller, 2005 samt Vedung, 2009. LÄS MER

  5. 20. Lärares inställningar till elevers olikheter En enkätundersökning av högstadielärares inställningar till inkludering

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Kristina Hilmerson; Åsa Ullholm; [2015-11-10]
    Nyckelord :inkludering; exkludering; attityder; elever i behov av särskilt stöd; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Title: Teachers attitudes towards pupils differences – A questionaire-based study of teachers attitudes towards inclusion in compulsory school. Purpose: The starting point of this study is to investigate whether there is a correlation between teachers' attitudes towards inclusion depending on the type of school the teachers are working in, what experience they have, their training in special education and the subject category they teach. LÄS MER