Sökning: "speciella utbildningsbehov"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden speciella utbildningsbehov.

  1. 1. Språkstörning i Matematikens Värld : En studie i hur speciallärare i matematik arbetar språkutvecklande med elever med speciella utbildningsbehov i matematik som samtidigt har språkstörning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :JENNIE ANNA ACHEK; Elin Berglund; [2023]
    Nyckelord :SUM; språkstörning; matematikundervisning; särskilt stöd; specialpedagogik; språkutvecklande; matematikundervisning; speciallärare.;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att bidra med kunskap om på vilket sätt speciallärare arbetar språkutvecklande med elever med speciella utbildningsbehov i matematik och som samtidigt har språkstörning. Tidigare forskning visar att språkstörning har stor inverkan på elevers kunskpasinhämtning i matematik om de samtidigt har SUM. LÄS MER

  2. 2. Är de verkligen bara dumma? : En kvalitativ fallstudie om inkludering av SUM-elever i den ordinarie matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Utbildningsvetenskap och Matematik

    Författare :Jessica Leandersson; [2015]
    Nyckelord :Inkludering; SUM-elever; matematik; speciella utbildningsbehov; matematiksvårigheter;

    Sammanfattning : Undervisas alla elever inom ramen för den ordinarie undervisningen? Eller är det kanske så att den allmänna uppfattningen gällande synen på de elever som är i behov av extra stöd är att de är ovilliga att lära? Hur uppfylls skolans samhällsuppdrag? Varför väljs just detta upplägg? Detta är alla starka frågor som kanske inte alltid är lämpliga att uttrycka just på detta vis men likväl otroligt viktiga att lyfta för att som framtida aktiv lärare kunna leva upp till mitt pedagogiska uppdrag utifrån gällande styrdokument. Jag har därför genom denna fallstudie, ur ett specialpedagogiskt perspektiv, undersökt vilket arbete som utförs av några lärare i grundskolans senare år för att kunna inkludera elever med speciella utbildningsbehov i matematik i den ordinarie undervisningsgruppen. LÄS MER

  3. 3. Speciella utbildningsbehov i skolmatematiken

    Master-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Ingemar Karlsson; [2010]
    Nyckelord :dyskalkyli; specifik SUM; matematiksvårigheter; särskilt utbildningsbehov i matematik.;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att kartlägga hur många elever i skolår åtta och nio i tre Skånekommuner som har särskilt utbildningsbehov i matematik (SUM) och hur stor del av dessa som har specifikt utbildningsbehov, vilket innebär att de inte uppnår nivån godkänd endast i ämnet matematik. Dessutom är syftet att undersöka bakgrundsbetingelserna till betygen för några av dessa elever samt att belysa begreppet specifikt utbildningsbehov i förhållande till termen dyskalkyli. LÄS MER