Sökning: "speech-language pathology"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden speech-language pathology.

  1. 1. Användningen av simulerade lärmiljöer inom logopedutbildningar i Sverige och dess påverkan på studenters lärande

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Daniella Nissan; Ida Persson; [2021-08-10]
    Nyckelord :Simulerade lärmiljöer; Lärande; Logopedutbildning; Pedagogiska perspektiv; Fenomenografi; Simulated learning environments; Learning; Speech-language pathology education; Pedagogical perspective; Phenomenography;

    Sammanfattning : Simulerade lärmiljöer används inom vårdutbildningar internationellt och har visat en positiv effekt på lärandet. Det finns en bristande kunskap inom området i Sverige vilket motiverar denna studie. LÄS MER

  2. 2. Det talas om bilder : Användning av passiva verbformer hos förskolebarn och vuxna vid berättande på svenska till bildmaterialet Multilingual Assessment Instrument for Narratives (MAIN).

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Johanna Wärn-Ekarna; [2019]
    Nyckelord :Swedish; children; passive constructions; monolingual; multilingual; Turkish; MAIN; speech-language pathology;

    Sammanfattning : The use of passive constructions by Swedish children has never been systematically investigated before. The main purpose of this study is to investigate Swedish-speaking children’s use of passive forms in narratives elicited using the Multilingual AssessmentInstrument for Narratives (MAIN). LÄS MER

  3. 3. Vem var Sveriges första logoped? : Sven Wedins yrkesliv i förhållande till logopedyrkets professionaliseringsprocess samt utvecklingen av röstbehandling i Sverige

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Avdelningen för Logopedi, Audiologi och Otorhinolaryngologi

    Författare :Madeléne Grahn; Lisa Yngström; [2019]
    Nyckelord :Sven Wedin; speech-language pathology; professionalization; voice treatment; history; Sven Wedin; logopedi; professionalisering; röstbehandling; historia;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sven Wedin kan betraktas som Sveriges första logoped och var speciellt intresserad av röstproduktion och röstbehandling. Efter hans bortgång skänktes hans skriftliga kvarlevor till Linköpings universitet och ligger till grund för föreliggande arbete. LÄS MER

  4. 4. The Multimodal Communication Screening Test for Persons with Aphasia (MCST-A) - Översättning och anpassning till svenska : En jämförelse med resultatet på MCST-A och förmåga att kommunicera med AKK

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Emanuel Nilsson; Petra Pichler; [2018]
    Nyckelord :Aphasia; translation; The Multimodal Communication Screening Test for Persons with Aphasia; MCST-A; Augmentative and Alternative Communication; AAC; Classification of Communicators with Aphasia; SLP; speech and language pathology; speech and language therapy; speech and language therapist; Logopedi; afasi; AKK; översättning; The Multimodal Communication Screening Test for Persons with Aphasia; MCST-A; Alternativ och Kompletterande Kommunikation; Garretts kommunikatörsnivåer; hjälpmedel; test; bedömningsmaterial; kommunikation; kommunicera; kommunikationssvårigheter; bildbaserad; AKK-strategi; partnerberoende kommunikatör; självständig kommunikatör; lågteknologisk AKK; högteknologisk AKK;

    Sammanfattning : Personer med afasi lider ofta av sina språkliga svårigheter och upplever dem som ett allvarligt problem. När förmågan till effektiv kommunikation genom talat språk inte räcker till kan ett Alternativt och Kompletterande Kommunikationssätt (AKK) behövas. LÄS MER

  5. 5. Fonologisk utveckling hos 4- och 5-åringar : En normering av uttalstestet Bedömning Av Fonologi (B.A.F.)

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Nanna Olson; Mathilda Ulander; [2017]
    Nyckelord :speech-language pathology; Bedömning Av Fonologi; B.A.F.; standardization; 4 and 5 year olds; phonological development; oral motor skills; auditory perception; phonology; children; logopedi; Bedömning Av Fonologi; B.A.F.; normering; 4- och 5-åringar; fonologisk utveckling; oralmotorik; auditiv perception; fonologi; barn;

    Sammanfattning : Children with pronunciation difficulties are at risk of consequences later on, such as reading and writing difficulties. Problems with pronunciation could make a child less intelligible and affect their ability to discriminate between different speech sounds. LÄS MER