Sökning: "spegla"

Visar resultat 1 - 5 av 653 uppsatser innehållade ordet spegla.

  1. 1. Direktörer i diadem : En studie kring hur genusroller och stereotyper påverkarkarriärvägar och ledarskap inom företagsvärlden

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Vilma Brommels; Josephine Bäcklund; [2024]
    Nyckelord :Schein s Career Anchors Theory; Social Role Theory; Ethics of Care.; Scheins Karriärankarteori; Rollteori; Social identifieringsteori; Omsorgsetik;

    Sammanfattning : Titel: Direktörer i diadem - En studie kring hur genusroller och stereotyper påverkarkarriärvägar och ledarskap inom företagsvärlden Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Vilma Brommels och Josephine Bäcklund Handledare: Monika Wallmon Datum: 2024 – januari Syfte: Syftet med denna studie är att utforska uppfattningar och förväntningar som ställs på män och kvinnor i ledande positioner inom företagsvärlden, med särskilt fokus på hur dessa uppfattningar och förväntningar är rotade i och påverkas av genusroller enligt Social role-teorin samt Edgar Scheins Karriärankarteori. Metod: Blandad metodansats, kombinerade både kvalitativa och kvantitativa tekniker, med tyngd i den kvalitativa delen. LÄS MER

  2. 2. Drop Dead Gorg(on)eous : A Multimodal Discourse Analysis of the Contemporary Medusa Tattoo

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Emma Edling; [2024]
    Nyckelord :Art history; Medusa; Medusa tattoo; tattoos; TikTok; multimodality; écriture féminine; postfeminism; Konstvetenskap; Medusa; Medusatatuering; tatueringar; TikTok; multimodalitet; écriture féminine; postfeminism;

    Sammanfattning : This thesis investigates the phenomenon of the contemporary ‘Medusa tattoo’ that gained traction on the social media platform TikTok in 2019 as a symbol of sexual assault survival, and which has since come to function as an instrument for digital feminist activism. The study aspires to provide a new, previously unexplored link to the long chain of academic research on the figure of Medusa by looking at the emergence, function, and potential of the Medusa tattoo. LÄS MER

  3. 3. Samhället eller barnets bästa, vad väger tyngst? : En kvalitativ studie om straffskärpningar mot unga lagöverträdare

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Kriminologiska institutionen

    Författare :Rhonia Ramberg; Sebastian Hylén; [2024]
    Nyckelord :Kriminalpolitik; straffskärpningar; unga lagöverträdare; ansvariggörande; moralpanik; straffpopulism; Socialdemokraterna; Sverigedemokraterna; Moderaterna;

    Sammanfattning : I takt med den allt eskalerande våldsvågen i Sverige, som i allt högre grad letat sig ner i åldrarna har ungdomsbrottsligheten målats fram som ett allvarligt samhällsproblem. Det har medfört ett ökat intresse och fler debatter gällande vilka kriminalpolitiska åtgärder som anses vara lämpliga för att komma till bukt med problemet. LÄS MER

  4. 4. Petrichor. Att spegla den antika kören i musikproduktion

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Ellen Olaisson; [2023-06-02]
    Nyckelord :Musikproduktion; Teater; Dramatik; Teatermusik; Antika kören; Antikens musik; Tonsättning;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen kommer jag att undersöka min roll som ljud- och musikproducent för skriven dramatik. Jag kommer att fokusera på kören i det antika dramerna1 och försöka hitta ett sätt att översätta körens roll och funktion till min musikproduktion. LÄS MER

  5. 5. SPEGLA VERKLIGHETEN ELLER DET VACKRA, LYCKLIGA LIVET? En kvantitativ studie om medelålders kvinnors attityder till normbrytande- och stereotypisk kvinnlig klädreklam.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Ida Bolin; Lisa Johnsson; Emma Jood; [2023-03-10]
    Nyckelord :Femvertising; Stereotypical advertising; Norm-breaking advertising; Normbrytande reklam; Stereotypisk reklam; Attityd;

    Sammanfattning : Executive summary The advertising industry is growing more than ever and is thought to be one of the most influential institutions in society by some researchers. What’s even more interesting is the connection between advertising and its tremendous effects on individuals as well as society at whole. LÄS MER