Sökning: "spel och kognition"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden spel och kognition.

  1. 1. Nytänkande design av karaktärsskapande i spelvärlden : Med fokus på minoritetsgruppen icke-binära

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Josephine Svärd; [2023]
    Nyckelord :minoritetsgrupp; icke-binär; videogames; gaming; sexism; inkludering; exkludering; informationsdesign; informativ illustration; dataspel; spelkaraktärer; hypermaskulinitet; karaktärsskapande; könsstereotyper.;

    Sammanfattning : Detta är en studie för examensarbete i Informationsdesign med inriktning Informativ Illustration. Syftet med examensarbetet är att undersöka hur minoriteten ickebinära spelkaraktärer representeras i dagens spelvärld, hur de kan illustreras med fokus på karaktärens narrativ, egenskaper och design. LÄS MER

  2. 2. Design- och produktutvecklingsspel för utbildningsändamål

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för ingenjörsvetenskap

    Författare :Anna Gustafsson; Arvid Carlqvist; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med projektet är att utveckla ett utbildande design- och produktutvecklingsspel för att öka elevers och studenters intresse för ämnet. Detta med avsikt att skapa medvetenhet om ingenjörsyrket och motivera fler elever att välja en designingenjörsutbildning. LÄS MER

  3. 3. Kognitiv kostnad av UIelement : Går det att sänkakognitiv kostnad av ettgränssnittselement somindikerar riktning?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Sigrid Söderberg; Joacim Orlov; [2021]
    Nyckelord :User interface; User Experience Design; Kognition; First-Person Shooter.;

    Sammanfattning : Denna studie undersökte rimligheten av att applicera kognitiva teorier och interaktionsdesigns koncept på ett datorspelsgränsnitt med rollen av att hävda en riktning som en användare ska vända sig mot för att hitta sitt mål. För att skapa ett gränssnitt som gör detta valdes olika kognitiva teorier och interaktionsdesign koncept exempel på dessa är Cognitive workload theory” (Kosch, 2020) och Sökbarhet (ware, 2011, s 23-64). LÄS MER

  4. 4. Hur påverkar musik spelares stressnivåer i ett plattformsspel? : En undersökning om stress inom spel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Ludvig Holmstedt; [2020]
    Nyckelord :Stress; plattformsspel; musik; bpm;

    Sammanfattning : Spel har använt musik för att förhöja upplevelsen för sina spelare. Tidigare undersökningar hävdar att musik kan påverka en persons kognition, upplevelse och minne. Då det inte hittades undersökningar om hur musik i spel påverkar spelares stress skapades en artefakt för att undersöka detta. LÄS MER

  5. 5. The Visual Conveyance of Narrative : From A Cognitive Perspective

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medieteknik

    Författare :Ossian Borg Gyllenbäck; [2019]
    Nyckelord :narrative; visuals; video games; mise-en-scene; fabula syuzhet; engagement; casual cognition; narrativ; visuell; datorspel; mise-en-scene; fabula syuzhet; engagemang; kausal kognition;

    Sammanfattning : This qualitative study aims to explore, from a cognitive perspective, the influence visuals have on conveying the game's narrative and how this engages the player. The focus being to further the understanding of how both visuals and narrative affect the overall experience. LÄS MER