Sökning: "spelkultur"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade ordet spelkultur.

  1. 1. Nyckeln till hållbart spelande : Vikten av transparens i mikrotransaktioner för att genomföra informerade beslut

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologi

    Författare :Admir Hafizovic; Viktor Thorsén; [2023]
    Nyckelord :Microtransactions; transparency; informed decision-making; sustainability; Mikrotransaktioner; transparens; informerade beslut; hållbarhet;

    Sammanfattning : Transparens är avgörande för att förbättra hållbarheten förmikrotransaktioner i spel, eftersom det gör det möjligt för spelarna att fattainformerade beslut. Men det är viktigt att ha en balans eftersom för myckettransparens kan ha negativa ekonomiska konsekvenser för företagen, då detkan avskräcka köp. LÄS MER

  2. 2. Digitala broar behöver också byggas! : Om görande som närmande av elevernas digitala kultur.

    Master-uppsats, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Julia Hellgren; [2022]
    Nyckelord :Visuell kultur; Pedagogik; Digitalt skapande; Spelkultur; Nymaterialism;

    Sammanfattning : Detta examensarbete skrevs vårterminen 2022 på institutionen för bild och slöjdpedagogik på Konstfack. Med en utgångspunkt i teorier om materialets agens och kulturella traditioner tar arbetet ann den digitala kultur som de senaste decennierna vuxit fram med ett extra fokus på skolans elever och deras fritid. LÄS MER

  3. 3. Bevaring av spelkulturen : En undersökning av spelkulturen på Kungliga biblioteket

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för historia och samtidsstudier

    Författare :Carina Karlsson; [2022]
    Nyckelord :cultural heritage; gaming culture; National Library of Sweden; KB; kulturarv; spelkultur; Kungliga biblioteket; KB;

    Sammanfattning : The aim of this paper is to examine the National Library of Sweden's ability to preserve the gaming culture. It will also look at what the subjects gaming culture and cultural heritage means. LÄS MER

  4. 4. Hur kan barn spela sådana spel… : ”En diskursanalytisk studie om förskolepedagogersföreställningar om digital spelkultur i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :David Ketikidis; [2022]
    Nyckelord :Digitala spel; spelkultur; pedagogiskt; lämplig; olämplig; verksamhet.;

    Sammanfattning : Video games have been proven by research to be of high interest among children as well as witnessed by the author of this study during preschool visits. It thus begs the question how much understanding and engagement that preschool teachers in turn have regarding the video game culture that children partake in. LÄS MER

  5. 5. Är alla spelare manschauvinistiska i WoW : genus och språkbruk inom World of Warcraft

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Josefine Björkman; Åsa Hermansson; [2022]
    Nyckelord :World of Warcraft; WoW; onlinespel; spelspråk; genus; språkbruk; autoetnografi; Butler genusperspektiv; spela som kvinna; spelkultur.; Science General;

    Sammanfattning : Uppsatsen Är alla spelare manschauvinistiska i WoW: Genus och språkbruk inom World of Warcraft är skriven av Josefine Björkman och Åsa Hermansson och är författad under Medie- och kommunikationsvetenskap, vid Institutionen för kommunikation och medier, på Lunds universitet. I den här uppsatsen undersöks spelkulturen i World of Warcraft genom att analysera genus och språkbruk. LÄS MER