Sökning: "spelvärldar"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade ordet spelvärldar.

  1. 1. Verktyg och metoder för att skapa variation vid implementering av ljud i interaktiv media

    M1-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för data- och elektroteknik (2023-)

    Författare :Linus Sydstrand Andersson; [2024]
    Nyckelord :Ljuddesign; ljudproduktion; interaktiv media; tv-spel; datorspel; implementering; immersion; variation; repetition; Wwise; randomisering; realtidseffekter;

    Sammanfattning : Detta arbete har som mål att identifiera grundläggande verktyg och metoder för att skapa variation och undvika repetition i ljud vid implementering av ljud i interaktiv media såsom dator- och tvspel. För att kunna identifiera dessa verktyg och metoder är det viktigt att förstå bakgrundsproblematiken med störande och potentiellt immersionsbrytande spelelement dit repetitiva ljud kan räknas. LÄS MER

  2. 2. Worldbuilding in roleplaying games : How do secondary narratives make user experiences more immersive?

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Dimitra Papacosta; [2023]
    Nyckelord :UX; User Experience; Immersion; Ludology; Narratology; Roleplaying games; RPG; Side quests;

    Sammanfattning : Digitala rollspel har idag allt större och mer inlevelserika spelvärldar, vilket bidrar till hög inlevelse hos användarna. Följaktligen ser genren såväl stora framgångar inom spelindustrin som ett större forskningsintresse inom akademin. LÄS MER

  3. 3. Emergent Gameplay and the Affordance of Features in Open-World Video Game Environments

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Harits Nur Fauzan; [2023]
    Nyckelord :emergence; games; open-world level design; affordance; uppkomst; spel; öppen världsnivådesign; affordans;

    Sammanfattning : There has been a noticeable increase in people’s interest in open-world games, especially those that incorporate emergent gameplay. Emergent gameplay refers to activities performed by players to create properties that cannot be created without the interaction of multiple game components. LÄS MER

  4. 4. Karaktärmekanikers påverkan av designen för spelvärldar

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola

    Författare :Lukas Ax; Alexander Tallnäs; [2020]
    Nyckelord :Phenomenology; queer; objekt; existence; game and level design; Fenomenologi; objekt; existens; spel och level design.;

    Sammanfattning : Följande text är en undersökning som tar upp relationerna mellan fenomenologi, queer, orientering, objekt, existens, spel- och leveldesign. Texten dyker ner i skapandet av karaktärer för spel med en inriktning inom filosofi och hur det kan användas för att designa spel. LÄS MER

  5. 5. Rörelsegestalter : Förenklingsmodell för rörelse & form

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Simon Carlander; [2018]
    Nyckelord :Animation; Rörelse; Gestalt; Kognitiv psykologi;

    Sammanfattning : Studien undersökte hur effektivt minimalistiska rörelse och formrepresentationer kan användas för att framkalla illusionen av levande och igenkännbara sammanhang. Kopplingen baseras på ett antal kognitivpsykologiska studier och teorier av Arnheim, Forti, Rorsach och Braisby & Gellatly. LÄS MER