Sökning: "sport välja"

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade orden sport välja.

  1. 1. Vad gör att elever söker sig till och stannar kvar på nationella idrottsutbildningar

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi; Umeå universitet/Idrottshögskolan vid Umeå universitet

    Författare :Gustav Broadhall; Amadeus Nordström; [2023]
    Nyckelord :sport high school; interrupted studies; Niu; handball; floorball; elitidrottsgymnasium; studieavbrott; Niu; handboll; innebandy;

    Sammanfattning : Detta arbete letar efter vilka faktorer som får elever att söka sig till samt slutföra sinNationella Idrottsutbildningar (Niu) inom sin valda idrott. Detta kan sedan användas inomföreningar för att få spelare att stanna kvar inom både föreningen och i vissa fall idrotten. LÄS MER

  2. 2. Från startlinjen till målsnöret : En kvalitativ flerfallsstudie med komparativa inslag om ÖTILLÖ och Tough Vikings resa från uppstart till internationellt erkända sporter

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Philip Axelsson; Gustaf Eklund; [2022]
    Nyckelord :ÖTILLÖ; Tough Viking; Swimrun; OCR; Internationalization; Market; Sports Entrepreneur; First Mover; ÖTILLÖ; Tough Viking; Swimrun; OCR; Internationalisering; Marknad; Sportentreprenör; First Mover;

    Sammanfattning : Sportmarknaden har växt kraftigt under en längre period och är nu en viktig industri där allt fler aktörer konkurrerar om individers åtråvärda tid. Således har marknaden blivit betydligt mer kommersiell och ett sätt att undvika denna konkurrens är att skapa en ny sport. LÄS MER

  3. 3. Idrott och hälsa 1 - specialisering, ett individuellt val baserat på vad? : En kvalitativ studie om varför gymnasieelever väljer Idrott och hälsa inom det individuella valet

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Oline Malmberg; Amanda Ferm; [2022]
    Nyckelord :Physical education and health 1- specialisation; Individual option; Upper secondary school; Sport habitus; Social identity; Salutogenetic perspective; Idrott och hälsa 1 - specialisering; Individuellt val; Gymnasieskola; Idrottshabitus; Social identitet; Salutogenetiskt perspektiv.;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka varför gymnasieelever väljer att läsa kursen Idrott och hälsa 1 - specialisering inom individuellt val. Studien ämnar därigenom att svara på följande frågeställningar: Vad karaktäriserar gymnasieelever som väljer att läsa kursen? Vad uppfattar gymnasieelever som meningsfullt med att läsa kursen? Hur påverkar kursens utformning gymnasieelevers möjlighet att välja att läsa kursen? Metod Studien utgår ifrån en hermeneutisk kunskapsteoretisk utgångspunkt. LÄS MER

  4. 4. Sambandet mellan könsintegrerat utövandeoch självbestämmandemotivation inom dodgeball

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Calle Centerlund; Pierre Corvellec; Joel Nilsson; [2021-08-30]
    Nyckelord :Dodgeball; Idrott; Könsintegrerad; Mixed; Motivation; Multipelregressionsanalys; SDT;

    Sammanfattning : Dodgeball är en snabbt växande sport där målet är att eliminera motståndare genom att kasta bollar på varandra. Sportens tävlingskategorier innefattar dam, herr samt mix (könsintegrerad) och träning utförs framför allt i den sistnämnda. LÄS MER

  5. 5. Fatta Galoppen - Syns du inte, finns du inte! : En kvalitativ fallstudie om hur en sportorganisation kan skapa ett starkare varumärke.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Louise Arnshed; [2021]
    Nyckelord :Brand associations; brand awareness; brand equity; brand identity; brand image; integrated brand communications; Integrerad varumärkeskommunikation; varumärkesassociationer; varumärkesidentitet; varumärkesimage; varumärkeskapital; varumärkeskännedom;

    Sammanfattning : Problembakgrund: Sportorganisationer, lag och atleter har allt mer börjat ses som varumärken. Precis som att ett varumärke anses vara den absolut mest värdefulla tillgången för ett företag, är det en minst lika värdefull tillgång för sportorganisationer. LÄS MER