Sökning: "språk kultur och identitet"

Visar resultat 1 - 5 av 93 uppsatser innehållade orden språk kultur och identitet.

  1. 1. Konst är också ett språk : Estetiska lärprocesser och språkutveckling hos flerspråkiga barn i förskolan – en litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Malin Lernebo; [2017]
    Nyckelord :Flerspråkighet; multilingual; förskola; preschool; aesthetic; estetiska lärprocesser; mångkultur; multicultural.; Flerspråkighet; multilingual; förskola; preschool; aesthetic; estetiska lärprocesser; mångkultur; multicultural.;

    Sammanfattning : Ungefär 30 miljoner barn beskrivs vara på flykt ifrån sina hemländer. Många av dessa barn har kommit hit till Sverige eller kommer att komma hit, med sig har de en annan kulturell bakgrund och ett annat språk. Dessa barn som kommit hit till Sverige har rätt att gå i förskola på samma villkor som svenska barn. LÄS MER

  2. 2. “Joskus rajaton rikkoo rajan – Ibland bryter den gränslösa gränsen” : Religiös identitet hos första, andra och tredje generationens sverigefinländare

    Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Religionsvetenskap

    Författare :Anoo Niskanen; [2017]
    Nyckelord :Religiosity; culture; language; national minorities; diversity; anomaly; generations; Swedish Finlanders; Sweden Finns; assimilation; revival movements; Nancy T. Ammerman; Lori Peek; Thomas Hylland Eriksen; Fredrik Barth; Religiositet; kultur; språk; nationella minoriteter; mångfald; anomali; generationer; sverige-finländare; sverigefinnar; assimilering; väckelserörelser; Nancy T. Ammerman; Lori Peek; Thomas Hylland Eriksen; Fredrik Barth;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka vilka olika religiösa inriktningar som finns bland sverigefinländare idag och vilken religiös bakgrund de har. Ett annat syfte har varit att ta reda på om religionen spelar en primär eller en sekundär roll för identiteten jämfört med kultur och språk hos sverigefinländare, och om det finns skillnader i den religiösa identiteten hos första, andra och tredje generationens sverigefinländare, samt hur dessa förmodade skillnader kan förklaras. LÄS MER

  3. 3. Sverigefinska skolor och finska modersmålsklasser : En studie av språk och kultur på skolornas webbsidor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Rita Raatikainen; [2017]
    Nyckelord :Finsk modersmålsklass; kultur; språk; sverigefinsk skola; tvåspråkighet; webbsida;

    Sammanfattning : Syftet med den här undersökningen var att undersöka hur sverigefinska grundskolor och finska modersmålsklasser framställer språk och kultur på sina webbsidor. Det fanns tre forskningsfrågor som vägledde arbetets gång och analys av resultat. LÄS MER

  4. 4. "oj det trodde jag inte om dig" : En undersökning av tjejers attityder och erfarenheter av jämställdhet kopplat till kön inom KTH:s Maskinteknikutbildning

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Genusvetenskap

    Författare :Linnéa Mattus; [2017]
    Nyckelord :genusvetenskap; KTH; maskinteknik; jämställdhetsarbete; normkritik;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker attityder och erfarenheter av jämställdhet kopplat till kön bland kvinno-identifierade studenter inom en teknisk utbildning. Genom kvalitativ intervjumetod och en tematisk analysmetod visar intervjudeltagarna på en manligt dominerad kultur i form av språk och praktiker samt mönster av homosocialt beteende. LÄS MER

  5. 5. "Vi tar in hela världen i klassrummet" : En studie om hur lärare beskriver att de arbetar för att ta vara på flerspråkiga elevers språkliga och kulturella erfarenheter i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Språk-, litteratur- och mediedidaktik

    Författare :Matilda Ahlnér; [2017]
    Nyckelord :multilingual; intercultural perspective; identity; teaching; cultural; flerspråkighet; interkulturella perspektiv; identitet; undervisning; kultur;

    Sammanfattning : Enligt Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011, reviderad 2016, ska undervisningen utgå från elevernas bakgrund, tidigare erfarenheter, språk och kunskaper (Skolverket, 2016b). Denna studies syfte är att undersöka hur lärare i årskurs 1-3 arbetar för att ta vara på elevers språkliga och kulturella erfarenheter i ett klassrum där flera språk och kulturer finns representerade. LÄS MER

BEVAKA DENNA SÖKNING

Få ett mail när det kommer in nya uppsatser på ämnet språk kultur och identitet.

Din email-adress: