Sökning: "språk och kön i grundskola"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden språk och kön i grundskola.

  1. 1. Språkängslan hos grundskoleelever som läser engelska som främmande språk : En kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Lynn Cafferky; Josefin Johnsson; [2022]
    Nyckelord :språkängslan; främmandespråksinlärning; engelska; grundskola;

    Sammanfattning : Vikten av att utveckla engelskkunskaper betonas såväl i de övergripande målen och riktlinjerna i Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, som i kursplanen för engelskämnet (Lgr 11 2019). Forskarna Horwitz, Horwitz och Cope (1986) har identifierat en situationsspecifik typ av språkängslan vid inlärning av främmande språk, främmandespråkängslan, vilket kan beskrivas utifrån de tre typerna kommunikationsoro, testängslan samt rädsla för negativ utvärdering. LÄS MER

  2. 2. Externa aktörers lärarmaterial gällande undervisning i sexualitet, samtycke och relationer i årskurs F-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Carl Mason; Daniél Miranda; [2022]
    Nyckelord :diskursanalys; grundskola; sexualitet; samtycke; relationer; kön; sexuell läggning; externa aktörer; undervisning; RFSU; utbildning;

    Sammanfattning : I Skolinspektionens granskning (2018) framkom att det över lag fanns en bristande likvärdighet i undervisningen gällande ämnesområdet sexualitet, samtycke och relationer. Från och med hösten 2022 implementeras den nya läroplanen (Lgr22) i vilken ämnesområdet har fått större utrymme och det fastställs att utbildning i ämnet kommer vara obligatoriskt för alla grundlärarstudenter. LÄS MER

  3. 3. Läxstöd, skillnader och samband : En studie om läxstöd och hur detta samvarierar med socioekonomisk bakgrund, språk samt kön

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ida Forsman; Angelica Kucera; [2017]
    Nyckelord :homework; läxor; läxstöd; socioekonomisk bakgrund; utbildningskapital; habitus; grundskola; likvärdig skola; kön; språk;

    Sammanfattning : Syftet med studien Läxstöd, skillnader och samband - en studie om läxstöd och hur detta samvarierar med socioekonomisk bakgrund, språk samt kön var att undersöka hur vårdnadshavares utbildningsnivå, språk samt kön eventuellt samspelar med läxstödet de ger sina barn när de går i årskurs 1-3. Studien bygger på enkäter av både kvantitativ och kvalitativ form. LÄS MER

  4. 4. Den förlorade pojken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nicole Lindborg; [2017]
    Nyckelord :betyg; genus; grundskola; individualisering; kön; litteracitet; resultatskillnader; samhällspåverkan; språk; svenska;

    Sammanfattning : Vårt syfte med detta arbete är att undersöka anledningar till resultatskillnader mellan pojkar och flickor inom svenskämnet. Vi har kontinuerligt under vår ämneslärarutbildning observerat och fått ta del av genomgående resultatskillnader mellan pojkar och flickor på högstadie- och gymnasienivå. LÄS MER

  5. 5. ”På vilket sätt är bild ett jagstärkande och ett stimulerande bidrag i förskolan, skolan och på fritidshem?”

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Ulrika Hammar; Doris Tamm; [2012]
    Nyckelord :Identitet; språk; fantasi; kreativitet;

    Sammanfattning : Genom denna studie vill vi ta reda på bildens potential i förskola, grundskola och fritidshem. På vilket sätt kan bilden främja både barns tänkande och språk? Vi tror att det är lika viktigt att stärka barns identitet som det är att höja elevers färdighets- och kunskapsnivåer. LÄS MER