Sökning: "språket påverkan av invandrare"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden språket påverkan av invandrare.

  1. 1. En tredje identitet?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionen; Lunds universitet/Sociologi

    Författare :David Aizi; [2019]
    Nyckelord :Andra generationens invandrare; tredje identitet; etnicitet; utseende; tillhörighet; kultur; språk.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka samt belysa hur andra generationens invandrare upplever sin identitet i ett mångkulturellt samhälle. Fem andra generationens invandrare intervjuades genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer för att berätta hur de upplevde sin identitet. LÄS MER

  2. 2. Konst är också ett språk : Estetiska lärprocesser och språkutveckling hos flerspråkiga barn i förskolan – en litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Malin Lernebo; [2017]
    Nyckelord :Flerspråkighet; multilingual; förskola; preschool; aesthetic; estetiska lärprocesser; mångkultur; multicultural.; Flerspråkighet; multilingual; förskola; preschool; aesthetic; estetiska lärprocesser; mångkultur; multicultural.;

    Sammanfattning : Ungefär 30 miljoner barn beskrivs vara på flykt ifrån sina hemländer. Många av dessa barn har kommit hit till Sverige eller kommer att komma hit, med sig har de en annan kulturell bakgrund och ett annat språk. Dessa barn som kommit hit till Sverige har rätt att gå i förskola på samma villkor som svenska barn. LÄS MER

  3. 3. ”Många studenter frågar om de får göra prov snart” Om de nationella provens påverkan på sfi-undervisningen

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Maria Mörlund; [2016-06-02]
    Nyckelord :sfi; nationella prov; testeffekter;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med den här uppsatsen är att beskriva hur användningen av nationella prov eventuellt påverkar undervisningen i utbildning i svenska för invandrare, sfi. Resultaten är baserade på data från kvalitativa, semistrukturerade intervjuer med lärare och elever, samt klassrumsobservationer och dagböcker. LÄS MER

  4. 4. Andraspråkslärares förhållningssätt gentemot dialekter i uttalsundervisning : En kvantitativ undersökning utifrån två aspekter: kursplan och lärarattityd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Elin Persson; [2015]
    Nyckelord :dialekt; språkliga varieteter; svenska som andraspråk; svenska som andraspråkslärare;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att belysa kursplaners och lärarattityders påverkan på andraspråkslärares förhållningssätt gentemot dialekter i uttalsundervisningen. Frågeställningarna är uppdelade i utifrån syftets två aspekter och är formulerade på följande sätt: Hur påverkar kursplaner lärares förhållningssätt gentemot dialekter i uttalsundervisningen? samt Hur påverkar lärarattityder lärares förhållningssätt gentemot dialekter i uttalsundervisningen? Undersökningen består av en surveyundersökning och materialet samlades in genom en webb-baserad enkät. LÄS MER

  5. 5. Hur viktig är modersmålsundervisning? Vilka kunskaper och färdigheter

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Zhian Gaff; [2014-03-31]
    Nyckelord :interkulturell; sociokulturell; monoteism; identitet; undervisningsstoff;

    Sammanfattning : Syfte: Föreliggande studies syfte är att undersöka hur sociokulturella faktorer som språk, identitet och kultur speglar assimilerande, integrerande eller inkluderande perspektiv i valet av undervisningsstoff inom verksamhetsförlagt lärande (VFL) i karriärgrupper inom sfi (svenska för invandrare), val som kan förklara varför sfi-deltagaren lyckas eller inte i sina studier och därmed får inträde eller ej i samhälle och arbetsliv. Teori: I studien förs ett sociokulturellt perspektiv, såsom det framställs av bland andra Vygotsky (1978) och i ett svenskt sammanhang av bl. LÄS MER