Sökning: "språkinlärning och resultat"

Visar resultat 1 - 5 av 147 uppsatser innehållade orden språkinlärning och resultat.

  1. 1. Bildstöd - en litteraturstudie : Hur kan användning av bildstöd i grunskolan påverka elevers språkinlärning i ämnet engelska?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Hanna Hansen; Ida Rönnkvist; Sanna Larsson; [2024]
    Nyckelord :Andraspråk; bildstöd; engelska; kommunikationsförmåga; språkinlärning;

    Sammanfattning : Vi har observerat att forskning kring bildstöd i relation till inlärning av det engelska språket, oftast framhäver bildstödets funktion i kombination med läsförståelse och ordförståelse. Vi anser därför att det finns en brist på omfattande forskning som undersöker hur bildstöd kan påverka elevers engelska kommunikativa förmåga som helhet i grundskolan. LÄS MER

  2. 2. Svensklärares erfarenheter av att arbeta med språkutveckling av talat språk hos nyanlända elever i ett flerspråkigt klassrum : med en inriktning på kooperativt lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Sara Svärd; Veronika Saliba; [2023]
    Nyckelord :Nyanlända elever; utmaningar; resurser; kooperativt lärande; internationellt perspektiv; andraspråksinlärning; flerspråkighet; lärarroll;

    Sammanfattning : På grund av oroligheter i världen tvingas många människor på flykt från sitt hemland och söker skydd i ett annat land, däribland Sverige. Att lära sig det svenska språket är något som nyanlända barn och unga som anländer till Sverige tidigt behöver lära sig, något som tidigare forskning visat kan vara krävande både för de nyanlända eleverna och deras lärare. LÄS MER

  3. 3. Motivation och digitala verktyg i språkundervisningen : Digitala verktygs påverkan på språkinlärning i åk 6 -9. En enkätstudie inom språkundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Yanal Putch; [2023]
    Nyckelord :Teaching; language teachers; digital tools; and motivation.; Undervisningen; språklärare; de digitala verktygen; och motivationen.;

    Sammanfattning : Bakgrund: I dagens undervisning använder språkläraren digitala verktyg för att stödja elevernas lärande och motivera dem. Enligt de svenska styrdokumenten ska skolans mål vara att ansvara för att varje elev ska kunna använda de digitala verktygen, och lärare ska utveckla sina digitala kompetenser för att kunna använda dem på ett genomtänkt sätt. LÄS MER

  4. 4. Beaktande av teoretisk grund i intervention för barn med språkstörning i de nordiska länderna: är erfarenhet en påverkande faktor?

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Ida Gustafsson; Tove Wadman Drakenfors; [2023]
    Nyckelord :språkstörning; DLD; Norden; intervention; erfarenhet; teori om språkutveckling; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsarbetet är att belysa eventuell variation i Norden i val av och hänsyn till teori utifrån erfarenhet av att arbeta med barn med språkstörning (DLD). Metod: Materialet utgörs av enkätsvaren från nordiska deltagare i COST Action IS1406 (2019), ett projekt som syftade till att undersöka hur logopeder och andra professioner i Europa arbetar med intervention för barn med DLD. LÄS MER

  5. 5. Stimulerar läromedel i engelska för årskurs 5 till språkinlärning? : En komparativ studie av textböcker och övningsböcker för årskurs 5, utifrån Krashens Theory of Second Language Acquisition.

    L2-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Rojhat Aslan; Jonatan Isacsson; [2023]
    Nyckelord :Nyckelord: Engelskundervisning; Läromedel; Krashen; Optimal input; Language Acquisition;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilket manöverutrymme läromedel i engelskundervisningen ger till språkförvärvande med fokus på Stephen Krashens hypotes om optimal språkstimulans. Tre forskningsfrågor undersöks:   1. Hur begripligt är språket i läromedel som används i engelskundervisning i svenska skolor idag? 2. LÄS MER