Sökning: "språkkompetens"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade ordet språkkompetens.

  1. 1. Språkutveckling och didaktik i modersmålsundervisningen : En undersökning av modersmålslärares syn på sin undervisning och sitt ämne

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Saad Salih Hamad; [2023]
    Nyckelord :teachers; mother tongue instruction; didactics; school subject; lärare; modersmålsundervisning; didaktik; skolämne;

    Sammanfattning : All multilingual primary and secondary school pupils have the right to mother tongue instruction as language is essential in developing our identity, expressing our thoughts and emotions, and showcasing our knowledge and skills. The purpose of this qualitative study is to investigate the methods employed by mother tongue teachers to enhance the language development among their pupils and how they perceive mother tongue instruction as a school subject in relation to other subjects. LÄS MER

  2. 2. Viđa sámegielat teavstta šáŋŋerdovdomearkkaid guorahallan

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Marja Stina Svonni; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Dán barggus lean guorahallan teavsttaid šáŋŋergullevašvuođa, ja lean iskan gávdnat gokte dilálašvuođakonteaksta váikkuha teavsttaid hápmái ja gillii. Vuolggasadji lea systemalašfunkšuvnnalaš grammatihkkamodealla jurdda ahte visot gulahallan dáhpáhuvvá muhtun konteavsttas, ja ahte giellageavaheaddji mudde giela dilálašvuođaid mielde. LÄS MER

  3. 3. Lärande för hållbar utveckling med ett undersökande arbetssätt : Vilka möjligheter och utmaningar lärare beskriver att de möter med ett undersökande arbetssätt i lärande för hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Åsa Karlsson; [2022]
    Nyckelord :lärande för hållbar utveckling; handlingskompetens; undersökande arbetssätt; NO-undervisning; intervjustudie; lågstadiet;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att få ökad kunskap om lärares erfarenheter gällande vilka möjligheter som undersökande arbetssätt ger för att främja elevers lärande om och för hållbar utveckling i årskurs F-3 samt vilka utmaningar som arbetssättet ger upphov till i relation till elevernas lärande. Resultatet baseras på sex kvalitativa semistrukturerade intervjuer med verksamma lärare i årskurs F-3. LÄS MER

  4. 4. Sjuksköterskors erfarenheter av att i en akutvårdskontext vårda patienter när det finns en språkbarriär : – en systematisk litteraturöversikt

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Linda Simonsson; Ylva Tingström Magnusson; [2022]
    Nyckelord :Communication; Experience; Language barrier; Nurse; Systematic Literature Review; Nyckelord: Erfarenhet; Kommunikation; Sjuksköterska; Språkbarriär; Systematisk litteraturöversikt;

    Sammanfattning : Bakgrund: Den världsomfattande rörligheten mellan länder och en större variation när det gäller etnicitet på patienter har gjort att det ställs högre krav på hälso- och sjukvården. Sjukvården möter patienter med annat modersmål än svenska och annan kulturell bakgrund vilket innebär ökad flexibilitet och språkkompetens för sjuksköterskor. LÄS MER

  5. 5. ”Frågor kommer och de måste få komma” – Lärarperspektiv på sex och samlevnad i årskurs F-3

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Olivia Hultkvist; [2021-09-23]
    Nyckelord :Sex och samlevnad; årskurs F-3; normkritik; lärares språkkompetens;

    Sammanfattning : The present study investigates the views of teachers on sexual education in Swedish primary schools. Recent findings suggest that teachers do not include enough sex educational contents in their teachings and because of that, national curriculums are due to change. However, earlier studies focus mainly on secondary school teachers. LÄS MER