Sökning: "språkliga koder"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden språkliga koder.

  1. 1. Utmaningar som möter andraspråkselever i matematisk problemlösning (kombinatorik)

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Ahmed Alfeky; [2024]
    Nyckelord :andraspråkselever; berättelseproblem; Campbells problem space; första vågen; klädval; kombinatorik; kulturella bakgrund; MAD diagram;

    Sammanfattning : Detta examensarbete djupdyker i de språkliga, kontextuella och kognitiva utmaningar som andraspråkare står inför vid matematisk problemlösning inom kombinatorik. Genom observationer av elevers arbete i smågrupper deltog informanterna aktivt i lösningen av övningsuppgifter. LÄS MER

  2. 2. "För att förstå och delta" : Grundskollärares tankar kring demokratifostran och språkförståelse i ämnet samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Laura Naumann; [2023]
    Nyckelord :demokratifostran; språklig kompetens; aktivt deltagande; språkutvecklande undervisning; första ordningens kunskap; andra ordningens kunskap; samhällskunskap;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att ta reda på de tankar och förhållningssätt grundskollärare har om demokratifostran och språklig kompetens i sin undervisning, samt att undersöka ett samband mellan de två. Studien använder en metodkombination och datainsamlingen sker med hjälp av en online-enkät som sänts ut till 44 skolor. LÄS MER

  3. 3. Sjuksköterskans upplevelser av tvärkulturell kommunikation

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Moa Andersson; Emilia Lindh Larsson; [2021-02-26]
    Nyckelord :Kommunikation; sjuksköterskans perspektiv; sjuksköterskans upplevelser; språkbarriärer; tvärkulturell kommunikation;

    Sammanfattning : Bakgrund: Migranter till Sverige har ökat markant de senaste årtionden, vilket leder till att sjuksköterskan kommer i kontakt med patienter med olika kulturella bakgrunder som därmed har olika språkkunskaper. När språket blir ett hinder i kommunikationen påverkas omvårdnaden och avsaknaden av ett gemensamt språk leder till barriärer, både språkligt och kulturellt, mellan patient och sjuksköterska. LÄS MER

  4. 4. Högläsning, förskolläraren och barnet : Förskollärarnas synsätt gällande högläsningen med fokus på språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Malin Tedborn; Gabriela Soto Molina; [2021]
    Nyckelord :Högläsning; arbetssätt; språkutveckling; synssätt; förhållningssätt; stimulering; sociala relationer; kognitiva färdigheter; engagemang; socio-kulturella perspektivet; kulturella redskap.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva och analysera vilka synsätt förskollärare har gentemot högläsning och hur de relaterar högläsningen till förskolebarns språkutveckling. Studiens frågeställningar är följande: Hur arbetar förskollärarna med högläsning? Vilken betydelse ger förskollärare till högläsningen för att stimulera förskolebarns språkutveckling? Vi som format denna studie har valt att använda oss av en enkät med öppna frågor i ett kvalitativt syfte som metodval. LÄS MER

  5. 5. Barns flerspråkighet och språkutveckling i svenska förskolor : Children´s multilingualism and language development in Swedish preschools

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Julia Jerre; Nada Salameh; [2021]
    Nyckelord :Flerspråkighet; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med den här undersökningen är att granska hur pedagogerna från två olika förskolor i Malmö Stad arbetar, där det finns flerspråkiga barn och vuxna i verksamheten. Undersökningen har utförts med hjälp av intervjuer med förskolepersonalen, som förklarar hur vardagen ser ut i förskolan samt hur pedagogerna väljer att lägga upp sitt arbetssätt kring flerspråkighet och språkutveckling i deras undervisning. LÄS MER