Sökning: "språkriktighet lärare"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden språkriktighet lärare.

  1. 1. Kreativt skrivande : mer än bara ord. Lärares uppfattningar av det kreativa skrivandet i ämnet svenska mot årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Tuva Djupbäck; Alexandra Kirtzell; [2023]
    Nyckelord :kreativt skrivande; fritt skrivande; skrivundervisning; skrivstrategier; fantasi; lärarperspektiv; skrivmotivation;

    Sammanfattning : Kreativt skrivande kan främja elevers kunskapsinhämtning samt utveckla elevers tankevärld och ge möjlighet till att använda sin fantasi. Olika former av skrivande utvecklar elevers språkkompetenser och möjligheter att anpassa skrivandet efter syfte och mottagare, vilket kan bidra till en välutvecklad kommunikationsförmåga. LÄS MER

  2. 2. Formativ återkoppling i klassrummet : En systematisk litteraturstudie över hur lärare ger återkoppling i skrivprocessen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Johanna Nordlöf; Amalia Steiner; [2022]
    Nyckelord :Feedback; formative assessment; writing; Återkoppling; skrivande; formativ bedömning;

    Sammanfattning : Denna systematiska litteraturstudie presenterar aktuell forskning om lärares formativa återkoppling under elevernas skrivprocess. Syftet är att besvara frågeställningar om hur lärare använder muntlig och skriftlig återkoppling och vilka effekter återkopplingen ger. LÄS MER

  3. 3. Godkänner lärare texter med en lägre språklig nivå än tidigare? : En undersökning av språkriktighetsfel i godkända elevtexter från de nationella proven

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Alva Schiöler; [2022]
    Nyckelord :Språkriktighet; ungas skrivförmåga; bedömning; skrivkris;

    Sammanfattning : År 2020 sändes Utbildningsradions dokumentär Skrivglappet, vilken gav upphov till en diskussion kring om unga har blivit sämre på att uttrycka sig i text. I dokumentären hävdasatt lärare idag godkänner texter med lägre språklig kvalitet än tidigare. LÄS MER

  4. 4. Grammatikundervisning inom skrivundervisning : En systematisk litteraturstudie om hur grammatikundervisning kan inkluderas i skrivundervisning för att bidra till skrivutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Kajsa Burman; [2022]
    Nyckelord :Grammatikdidaktik; grammatikundervisning; skrivundervisning; gymnasieskola; förstaspråksundervisning; skrivutveckling; återkoppling; svenska;

    Sammanfattning : Grammatikundervisningens plats i den svenska skolan har länge diskuterats och trots att grammatikundervisningen fått tillbaka lite av sin status sedan mitten av 1900-talet, diskuteras fortfarande varför grammatik är viktigt i skolan. Forskning menar att grammatikundervisning bland annat är viktigt för elevers skrivutveckling och ett arbetssätt som senare års forskning förespråkar är att arbeta med grammatikundervisning inom skrivundervisning. LÄS MER

  5. 5. Språkriktighet eller substans? : en studie i bedömning av nationella prov i svenskämnets skriftliga framställning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Frej Rydén; [2017]
    Nyckelord :Bedömning; marginalisering; programstudier;

    Sammanfattning : Bakgrund: Den hypotes som detta arbete utgår från är att lärare tenderar att bedöma elever utifrån olika bedömningsaspekter, beroende på vilket program eleverna går på. Detta grundar sig i att tidigare forskning har visat att en marginalisering av elever på yrkesförberedande program är påtaglig utifrån ett undervisningsperspektiv, då dessa elever tenderar att tilldelas mindre kognitivt krävande uppgifter, primärt baserat på lärarnas förutfattade meningar om deras förmågor. LÄS MER