Sökning: "språkstöttning"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet språkstöttning.

  1. 1. Hinder och möjligheter med problemlösning för andraspråkselever : En kvalitativ studie om hur lärare beskriver att de arbetar med problemlösning för andraspråkselever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Roza Sarendal; Lisa Haglund; [2021]
    Nyckelord :problem solving; second language students; mathematics; education; school; semi-structured interviews; problemlösning; andraspråkselever; matematik; utbildning; skola; semistrukturerade intervjuer;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att fördjupa kunskapen om hur lärare arbetar med problemlösning för andraspråkselever. Urvalet i studien är fyra lärare som genom semistrukturerade kvalitativa intervjuer delger sina tankar, åsikter och erfaren­heter kring ämnet. LÄS MER

  2. 2. Hur arbetar lärare språkutvecklande i flerspråkiga klasser inom ämnet matematik? : En kvalitativ studie om lärares sätt och metoder i matematikundervisning i flerspråkiga klasser.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Lina Denevald; [2019]
    Nyckelord :matematik; språkutvecklande arbetssätt; genrepedagogik;

    Sammanfattning : Denna studie bygger på tre semistrukturerade djupintervjuer av grundskollärare som arbetar i flerspråkiga klasser. Studien syftar till att öka förståelsen för hur mellanstadielärare arbetar språkutvecklande inom ämnet matematik, vilka arbetssätt och metoder de använder i sin undervisning och hur de motiverar sitt sätt att undervisa. LÄS MER

  3. 3. Ordens betydelse i religionskunskapens ämnesspråk – Analys av vokabulär i gymnasiets lärobokstexter och styrdokument i religionskunskap utifrån frekvens och läsbarhet

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Kristina Frid; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstract Målet med uppsatsen är att undersöka vilka ord som är vanliga i religionskunskapens ämnesspråk i undervisningen på gymnasiet genom att analysera de två främsta texterna som innehåller ämnesspråk - lärobokstexter och styrdokumenttexter. Detta är en del av den språkliga kartläggning som Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt menar är viktig att lärare gör innan de kan arbeta med språkstöttning inom sina ämnen. LÄS MER

  4. 4. Språkstödjande undervisning i de naturorienterade ämnena : En studie i grundskolans år 4-6 utifrån lärares perspektiv på undervisning

    L2-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Isabell de Gysser; [2016]
    Nyckelord :Språkinriktad undervisning; naturorienterade ämnen; språkregister; ämnesspråk; vardagsspråk; skolspråk; kontextualisering; interaktion; språkstöttning;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att belysa och tillföra ämnesdidaktisk kunskap kring språkstödjande undervisning i de naturorienterade ämnena i grundskolans årskurser 4-6. Studien ställer upp tre forskningsfrågor som handlar om hur några lärare beskriver sin undervisning i de naturorienterade ämnena utifrån ett språkligt förhållningssätt, vilka praktiska tillvägagångssätt de väljer att använda samt hur dessa val syftar till att skapa förståelse för ämnesspecifikt innehåll hos eleverna. LÄS MER

  5. 5. Interaktionsmönster inom sfi-undervisning och diskussionsträffar -en jämförande studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Manda Knutsson-Hall; [2010]
    Nyckelord :sfi; diskussionsträff; interaktionsmönster; sociokulturell teori; andraspråksutveckling; form; innehåll; autencitet; scaffolding;

    Sammanfattning : Det här är ett examensarbete som undersöker skillnader i verbala interaktionsmönster mellan ett sfi-klassrum och ett diskussionsforum i en kommun i södra Sverige. Med avstamp i resultatet och analysen av undersökningen förs också en diskussion kring hur den språkutvecklande potentialen i informella lärandemiljöer kan tillvaratas inom den formella undervisningssituationens ram. LÄS MER