Sökning: "språkundervisning"

Visar resultat 6 - 10 av 256 uppsatser innehållade ordet språkundervisning.

  1. 6. Lyrik och dess samband med språkutveckling : En kvalitativ studie om hur lärare arbetar med lyrik och språkutveckling i språkundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Emma Lerjestam; [2023]
    Nyckelord :Språkutveckling; lyrik; poesi; svenskundervisning; språkundervisning;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to establish how teachers work with poetry and language development within their language teaching. The study has its starting point from previous research and literature about poetry. LÄS MER

  2. 7. Kooperativt lärande i grundskolan årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malin Andersson; Hilda Bjerseth; [2023]
    Nyckelord :Kooperativt lärande; sociokulturell teori; zonen för närmaste utveckling ZPD ; engagemang; samarbete; språkutvecklande undervisning; funktionell språkundervisning;

    Sammanfattning : This paper is based on the interest of knowing more about cooperative learning and the possible impact it has on primary students' education. Using cooperative learning as a method in school is mostly to involve the students more in their learning process. LÄS MER

  3. 8. Framgångsrik läsförståelse : Framgångsrika lässtrategier i skolan och faktorer som påverkar läsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Timmy Andersson; [2023]
    Nyckelord :Framgångsrik läsförståelse; läsning; läsundervisning; policy och textsamtal;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att granska vad tidigare forskning säger om framgångsrik undervisning om lässtrategier och vilka problem som kan påverka denna undervisning. Genom en tematisk analys har tio vetenskapliga publikationer med både svenska och internationella perspektiv granskats. LÄS MER

  4. 9. Vi måste guida barnen mot lärande och vara närvarande : En enkätstudie om språkfrämjande lärmiljöer i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jonna Kjärrman; Sara Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Preschool; preschool teacher; pedagogue; learning environment; language development; the present pedagogue; Förskola; förskollärare; pedagog; lärmiljö; språkutveckling; den närvarande pedagogen;

    Sammanfattning : : Lärmiljöer, språkutveckling och den närvarande pedagogen är något som ofta går hand i hand, visar flera studier. Genom att ta vara på barns intressen i skapandet av lärmiljöer och sedan förtydliga dessa med språkfrämjande material utmanas och utvecklas barnens språkliga lärande. LÄS MER

  5. 10. SVÄVA ÖVER TRÖSKELN : En studie om högstadielärares syn på vad som motiverar elever att uppnå målen i moderna språk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Yousra Al-Haymi; Carolina Flodin; [2023]
    Nyckelord :avhopp; högstadieelever; moderna språk; motivation; måluppfyllelse;

    Sammanfattning : Moderna språk är i dagens skola ett nedprioriterat ämne präglat av förhållandevis låg måluppfyllelse vilket även framgår av Skolinspektionens granskningsrapport från 2022 (Skolinspektionen, 2022). Syftet med denna studie var att utifrån ett lärarperspektiv synliggöra vilka faktorer som motiverar högstadieelever att läsa moderna språk. LÄS MER