Sökning: "språkutveckling genom bild"

Visar resultat 1 - 5 av 103 uppsatser innehållade orden språkutveckling genom bild.

  1. 1. Modersmålets roll i klassrumsundervisningen : En kunskapsöversikt om språkutveckling och andraspråksundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Farah Mohamed Mohamed; [2024]
    Nyckelord :Modersmål; språkutveckling och andraspråksinlärning;

    Sammanfattning : Detta examensarbete utforskar användningen av modersmålet vid andraspråksinlärning i klassrumsundervisning. Studien utgår från den övergripande frågeställningen: Vad kännetecknar forskning om modersmålsanvändningens betydelse för elevers språkutveckling under de tidigare åren i skolan? Denna studie syftar till att undersöka betydelsen av modersmålsanvändning för flerspråkiga elevers lärande och språkutveckling vid andraspråksinlärning i klassrumsundervisning. LÄS MER

  2. 2. Finns nyckeln till språket i sagornas värld? : En kvalitativ studie kring högläsningens möjligheter för språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Frida Rix; [2023]
    Nyckelord :högläsning; multimodalitet; språkutveckling; tecken på lärande; teckenvärldar; transduction;

    Sammanfattning : Föräldrar läser allt mindre för sina barn och därför blir förskolan och dess pedagoger en viktgig del i detta arbete. Då förskolepersonalens och högläsningens betydelse på flera håll lyfts fram som viktiga delar för språkutvecklingen, vill jag därför ta reda på om de metoderna och hur arbetet med högläsning för att främja barns språkutveckling i förskolan stämmer överens med aktuell forskning kring ämnet. LÄS MER

  3. 3. Kunskapsutveckling genom kooperativt lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malin Andersson; Matilda Osberg; [2023]
    Nyckelord :Kooperativt lärande; kunskapsutveckling; språkutveckling.;

    Sammanfattning : Den här kunskapsöversikten är gjord för att besvara frågeställningen; är det kooperativa lärandet gynnsamt för kunskapsutvecklingen i So-ämnena? För att besvara den frågan har vi med hjälp av en litteratursökning tagit del av vetenskapliga studier gjorda världen över. Målgruppen för det här arbetet är lärare och lärarstudenter, med tanken om att medvetandegöra dem om för- och nackdelar med det kooperativa lärandet. LÄS MER

  4. 4. Förskola för fler barn : En kvalitativ intervjustudie och kritisk policyanalys om synen på barn i behov av språkutveckling i det svenska språket

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Moa Brundin; Lena Sundin; [2022]
    Nyckelord :kvalitativ intervju; tematisk analys; policyanalys; WPR; språkutveckling; flerspråkighet; nyanlända.;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att studera hur förskolans uppdrag rörande barn i behov av språkutveckling i det svenska språket beskrivs av olika aktörer som regering, riksdag och förskollärare. Detta undersöks i relation till riksdagens beslut kring Förskola för fler barn. LÄS MER

  5. 5. Språkutveckling i skolor i socioeknomisk utsatta områden : Language Development in Schools in Socio-Economically ExposedAreas

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Asmaa Ali; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Skolor i socioekonomiskt utsatta områden stöter på mång svårigheter gällande elevernas lärande och kunskapsutveckling. Det har länge lagt märke till att elevernas språkförmåga brister till skillnad från andra skolor som inte befinner sig i utsatta områden. LÄS MER