Sökning: "språkutveckling och genre"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden språkutveckling och genre.

  1. 1. Ämnesspråk i samhällsorienterade ämnen : Genom transaktioner, genrepedagogik och ämnesövergripande undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Carolina Cullin; Linnea Strömberg; [2024]
    Nyckelord :genrepedagogik; mellanstadiet; samhällsorienterad undervisning; skolspråk; språkutveckling; vardagsspråk; transaktioner; ämneslitteracitet; ämnesspråk; ämnesövergripande undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka hur lärare kan arbeta språkutvecklande, och stötta elevers ämnesspråk i de samhällsorienterade ämnena. Avsikten med arbetet är att besvara huvudfrågan: Hur kan elevers ämnesspråk i de samhällsorienterade ämnena stöttas? För att svara på huvudfrågan har vi använt oss av tre underfrågor, dessa tre underfrågor fungerar även som ett genomgående tema i vårt arbete: Vilken roll har transaktioner i språkutveckling? Hur kan genrepedagogik stötta ämnesspråken? Vilka språkutvecklande möjligheter har ämnesövergripande undervisning? Bakgrunden till kunskapsöversikten är att elever ofta upplever en språkchock under mellanstadiet då språket i skolan avancerar och ställer höga krav på eleverna. LÄS MER

  2. 2. Vad säger forskning om genrepedagogikens effektivitet i F-3?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Frida Grimström; Karolina Johansson; [2023]
    Nyckelord :genrepedagogik; lågstadiet; språkutveckling; stöttning;

    Sammanfattning : Intresset för att göra denna uppsats fick vi då vi ville hitta funktionella och effektiva metoder för elevers språkutveckling. Vårt mål som färdiga lärare är att utforma en undervisning som är gynnsam för eleverna och som ger dem rätt verktyg för framtiden. LÄS MER

  3. 3. Datorspel: väg in till språkutveckling : En litteraturstudie om hur datorspel kan användas som ett verktyg för att utöka elevernas vokabulär i engelskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Zeineb Melek; [2023]
    Nyckelord :Vygotskij; English education; vocabulary; motivation; computer games;

    Sammanfattning : The aim of this study review is to seek knowledge about how computer games affect students' motivation and vocabulary in English teaching. This paper will also examine the challenges that may occur when including games in education. LÄS MER

  4. 4. Social klass och etnisk bakgrund i klassrummet med inriktning språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Angjelina Muratovic; Blerina Elshani; [2022]
    Nyckelord :Classroom; elementary school; ethnicity; intersectionality; language development; second language students; social class and social science subjects.;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate the factors ethnicity and social class and how this affects the language development of elementary school students. To be able to fulfill our purpose with this study, we have selected one question to be answered. LÄS MER

  5. 5. Ryska böneskrifter från svenska Ingermanland : En textfilologisk analys av tolv suppliker från 1637

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Slaviska språk

    Författare :Lina Emilia Bysell; [2021]
    Nyckelord :Russian; philology; petitions; manuscripts; register; linguistic development; ryska; filologi; suppliker; handskrifter; register; språkutveckling;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks ett handskriftsmaterial bestående av 12 ryska suppliker från 1637. Syftet är att beskriva materialet och söka fastställa hur det passar in i V. M. Živovs system med skriftliga register. LÄS MER