Sökning: "stärk språket stärk lärandet pauline gibbons"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden stärk språket stärk lärandet pauline gibbons.

  1. 1. Vägen mellan arabiskt tal- och skriftspråk The Way between the Arabic speech and writing language

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Reem Kassabgy; Elham Shakhtour; [2013]
    Nyckelord :MSA Modern Standard Arabiska ; dialekter; modersmålsundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med vårt arbete är att undersöka vilka möjligheter och hinder våra elever har när det gäller skriftspråket på arabiska. I vårt arbete har vi använt oss av en kvalitativ undersökningsmetod och vi valde att göra intervjuer med 4 pedagoger och 8 elever varav 4 på mellanstadiet och 4 på högstadiet. Vi har använt oss bl.a. LÄS MER

  2. 2. Det oförhindrade jaget

    Master-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Kikki Nillasdotter; [2011]
    Nyckelord :andraspråk; erfarenhetspedagogik; diskursanalys; genrepedagogik; oförhindrat jag; skolkapital;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen är en diskursanalys av två didaktikböcker för svenskundervisning som förekommer på lärarutbildningen: Reflekterande läsning och skrivning av Gunilla Molloy och Stärk språket stärk lärandet av Pauline Gibbons. Utgångspunkten för analysen är det som bland andra Ann Runfors och Kristina Gustafsson kallar normen om det oförhindrade jaget, det vill säga tanken om att den svenska grundskolan premierar de elever som på ett oberoende och självständigt sätt frigör sig från sin sociala och kulturella bakgrund och lär sig att analysera och ifrågasätta tillvaron för att fullt ut kunna välja sina egna liv. LÄS MER

  3. 3. Att arbeta språkutvecklande : En kvalitativ intervjustudie på en mångkulturell gymnasieskola i en av Stockholms förorter

    Kandidat-uppsats, Lärarutbildningen

    Författare :Linda Svedberg; [2009]
    Nyckelord :language development; development of knowledge; second language; scaffolding; språkutveckling; kunskapsutveckling; andraspråk; stöttning;

    Sammanfattning : This essay presents and discusses a study that was performed in a multicultural school, where the teachers, since August 2004, have obtained internal training in how to work with language development. The objective with this essay is to investigate how the connection between language development and the development of knowledge can be understood and apprehended by teachers working in this school, and furthermore, to show how a language developing way of work can be accomplished in the teachers daily work. LÄS MER