Sökning: "stödundervisning matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden stödundervisning matematik.

  1. 1. Elevperspektiv på matematikundervisning En intervjuundersökning om några elevers erfarenheter av specialpedagogiskt stöd i matematik i grundskolans årskurs 3 till 8.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Malin Johansson; Annelie Svensson; [2020-02-25]
    Nyckelord :Fenomenologisk; hermeneutisk; elevperspektiv; kvalitativ; livsvärldsintervjuer; matematikundervisning; specialpedagogik; trygghet; relationer; lärmiljöer; medinflytande;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med studien var att undersöka några elevers upplevda erfarenheter av att få specialpedagogiskt stöd i matematik i grundskolans årskurs 3 till 8. Dessa elevers erfarenheter av att gå i skolan utforskades inledningsvis och därefter undersöktes särskilt dessa elevers erfarenheter av att delta i matematikundervisning inom klassens ram samt att erhålla specialpedagogiskt stöd i matematik. LÄS MER

  2. 2. Elevers matematiksvårigheter : Gymnasieelevers egna beskrivningar av sina låga prestationer i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Magnus Larsson; [2020]
    Nyckelord :Matematiksvårigheter; gymnasiet; stödundervisning; sociokulturella perspektiv;

    Sammanfattning : Svårigheter i matematik skapar problem, på flera nivåer, dels för de enskilda eleverna, då matematiken används i andra skolämnen och för samhället i stort, med Sveriges uttalade ambition att vara en kunskapsnation. Det är därför viktigt att förstå vad det är som gör matematik svårt och en grundläggande komponent i den förståelsen är elevernas egna beskrivningar av sina låga prestationer. LÄS MER

  3. 3. Speciallärares arbete med elever i matematiksvårigheter : från upptäckt och identifiering till stödinsatser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Caroline Albo; Jenny Stenson; [2020]
    Nyckelord :identifiering; interventioner; matematiksvårigheter; speciallärare;

    Sammanfattning : Denna studie utgår från problemområdet att en stor andel elever i grundskolans senare del inte når målen i matematik. Detta kan för eleven leda till negativa konsekvenser både vad det gäller begränsade fortsatta utbildningsvägar men även vad gäller mående. LÄS MER

  4. 4. En narrativ studie av fem elever i matematiksvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Catarina Linde; [2020]
    Nyckelord :grundskola; matematikundervisning; självbild; stödundervisning; tidiga insatser;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidragElever som haft svårigheter med matematiken under sin grundskoletid har getts en möjlighet att beskriva sina upplevelser och erfarenheter. Utifrån dessa tankar kommer förhoppningsvis en möjlighet att förändra och förbättra för denna elevgrupp genom att de bjuds in i processen för att skapa bättre undervisning och insatser för dem. LÄS MER

  5. 5. Organisation av stödundervisning i matematik ur ett skolledarpespektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Gunilla Oskarsson; Mimmi Johnsson Berger; [2019]
    Nyckelord :inkluderingsperspektiv; matematik; organisation; skolledare; stödundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att få en fördjupad förståelse för vilka faktorer som kan påverka skolledares möjligheter att säkerställa alla elevers rätt till likvärdig utbildning, hur de sedan organiserar stödundervisningen i matematik och hur det påverkar den specialpedagogiska verksamheten på skolorna. För att uppfylla syftet genomfördes åtta semistrukturerade intervjuer med skolledare inom ramen för en kvalitativ ansats. LÄS MER