Sökning: "stark demokrati."

Visar resultat 1 - 5 av 60 uppsatser innehållade orden stark demokrati..

  1. 1. Curse or blessing: Koloniala och liberala idéer i USA:s Hong Kong-lagar

    L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Elsa Segerström; Christian Davidsson; [2022]
    Nyckelord :Postkolonialism; Kolonialism; Liberalism; idéaltyper; idéologikritik; Beskrivande idéeanalys; Hong Kong; USA; policy; lag.; Law and Political Science;

    Sammanfattning : I slutet av 1900-talet och kring år 2020 var Hong Kong måltavla för flera amerikanska lagar med syftet att stärka regionens demokrati, mänskliga rättigheter och autonomi. Detta trots Kina uttryckt stark ovilja till detta. LÄS MER

  2. 2. Värdegrund i förändring : En tematisk textanalys av grundskolans värdegrund och dess överensstämmelse med examensordningen för grundlärare 1994–2022

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sandra Edin; Sanna Stenberg; [2022]
    Nyckelord :Värdegrund; läroplan; lärarutbildning; historisk förändring; Biesta; tematisk textanalys;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att analysera hur skolans värdegrund har förändrats i grundskolans läroplaner mellan 1994–2022 samt hur värdegrunden överensstämmer med examensordningen för grundlärare under samma tidsperiod. Studien utgår från följande frågeställningar: ”Vilka normer och värden innehåller skolans värdegrund i grundskolans läroplaner Lpo 94, Lgr 11 och Lgr 22?”, ”Hur överensstämmer skolans värdegrund med examensordningen för grundlärare mellan 1994–2022?” samt ”Hur har skolans värdegrund och överensstämmelsen med examensordningen för grundlärare förändrats över tid?”. LÄS MER

  3. 3. Bron mellan elev och medborgare : Elevperspektiv på undervisningsformer i samhällskunskap och politiskt deltagande i praktiken

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jens Förnegård; [2022]
    Nyckelord :Samhällskunskapsdidaktik; politik; elevperspektiv; undervisningsformer; deltagande;

    Sammanfattning : Gymnasieungdomars intresse att aktivt engagera sig i politiken genom ungdomsförbund har minskat markant under de senaste 50 åren. Trots detta har samma grupp fortfarande starka åsikter i politiska frågor och en stark vilja att påverka samhället, samt ett intresse för samhällskunskap i skolan. LÄS MER

  4. 4. DEMOKRATI OCH DIGITAL UTVECKLING Chefsperspektiv i folkbiblioteket under Covid-19-pandemin

    Magister-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Ann Bergermo; [2021-11-02]
    Nyckelord :Referensramar; demokrati; digitalisering; folkbibliotek; ledarskap; lärande; offentlig sektor;

    Sammanfattning : Mot bakgrund av möjligheter och utmaningar svenska folkbibliotek ställs inför i samband med digital transformation är syftet med denna studie att undersöka hur bibliotekschefer ser på bibliotekets digitala utveckling i förhållande till det demokratiska uppdraget. Teoretisk utgångspunkt är Goffmans teori om referensramar och studien avgränsas till chefernas upplevelser under perioden mars 2020 – mars 2021, från starten av Covid-19-pandemin och ett år framåt. LÄS MER

  5. 5. “Det här med metoder att bli lyssnad på är nog det vi jobbar på med varje, varje dag” - En kvalitativ intervjustudie om metoder för ungdomars delaktighet i den svenska representativa demokratin

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheter

    Författare :Tanya Möller Forastieri; [2021]
    Nyckelord :Democracy; Children; Youth; Influence: Participation; Youth council; Sweden; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att få förståelse för hur det dubbla syftet med ungdomsråd att både lära ut om demokrati och ge inflytande åt ungdomar bör förstås utifrån syftena som ungdomar har med att vara delaktiga i demokratin. Studien operationaliseras genom kvalitativa intervjuer med sex ungdomar mellan 14-16 år från fyra kommunala ungdomsråd i kommuner med olika socioekonomiska förutsättningar för att uppnå åsiktsheterogenitet. LÄS MER