Sökning: "statussymboler"
Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade ordet statussymboler.
1. Insjögravfältens folk : En osteologiskanalys av benmaterial från Vindförbergs gravfält
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för arkeologi och antik historiaSammanfattning : Vindförbergs gravfält ligger i Ore socken, Dalarna, och klassificeras av många som ett insjögravfält. Dessa har varit aktiva under järnåldern till den tidiga medeltiden, och många frågetecken kvarstår ännu kring den eller de kulturer som etablerat dem. LÄS MER
2. Vem är det som blir Det Osynliga Barnet? : En studie i pedagogers uppfattningar om barns självkänsla
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med denna studie var att öka förståelsen för vilka uppfattningar som kan finnas hos pedagoger i arbetet med självkänsla och främjande av psykisk hälsa hos barn. Studien utfördes som en semistrukturerad intervjustudie. Datan tolkades fenomenografiskt och resultatet analyserades utifrån Bubers idéer om uppfostran. LÄS MER
3. Populärkultur i förskolan? : En studie om hur populärkulturen kan förstås och problematiseras i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Syftet med studien är att bidra med ökad kunskap om populärkulturens plats i förskolan genom att synliggöra och diskutera vad sex förskollärare uttrycker om populärkultur. Tidigare forskning visar att populärkulturen ej får ta särskilt stor plats inom förskolan, framför allt då populärkultur problematiseras och det finns en strävan efter den så kallade finkulturen inom förskolan. LÄS MER
4. Influencer marketing – ett stockholmssyndrom? : En kvalitativ studie om unga kvinnors psykosociala upplevelser av Influencers marknadsföring på Instagram
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Den psykiska ohälsan hos befolkningen i Sverige har ökat markant sedan 1980-talet och kvinnor är de som drabbas i störst utsträckning. I samband med att sociala medier har vuxit har även en ny bransch med Social Media Influencers etablerats vars syfte är att skapa ett personligt varumärke och därmed påverka sin målgrupp. LÄS MER
5. Statussymboler och influencers : En kvantitativ studie om sambandet mellan influencers marknadsföring och svenska gymnasietjejers konsumtionsvanor
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsstudier (SS)Sammanfattning : Research shows that adolescents are major users of various social media, and adolescent girls who use social media are more likely than adolescent boys to come into contact with so-called Influencer marketing, i.e. a form of marketing in which focus is placed on influential people rather than the target market as a whole. LÄS MER