Sökning: "stavningstest"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet stavningstest.

  1. 1. Testning av morfologisk medvetenhet hos elever i årskurs 2

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Logopedi

    Författare :Amar Yassine; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning  Bakgrund Tidigare forskning visar att det finns ett samband mellan olika språkliga förmågor och läs- och skrivutvecklingen, varav morfologisk medvetenhet är en av dessa förmågor. Att bedöma morfologisk medvetenhet kan alltså vara ett sätt att identifiera barn som är i risk för läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER

  2. 2. Stava nya språkljud med nya bokstäver : En studie om hur svenska som andraspråksinlärares stavning påverkas av deras förstaspråk

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Cajsa Fransson; [2022]
    Nyckelord :stavning; stavfel; svenska som andraspråk; SFI; fonemuppsättning; transfer;

    Sammanfattning : I denna studie undersöktes andraspråkselevers stavning av svenska konsonanter och vokaler i förhållande till deras förstaspråk. Syftet var att se om det fanns kopplingar mellan felen andraspråkselever gjorde och deras förstaspråk. LÄS MER

  3. 3. Att träna stavning på gruppnivå : En interventionsstudie med "Dagens ord-metoden"

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Yvonne Hall; Inger Svensson; [2017]
    Nyckelord :Dagens ord-metoden; intervention; metakognitivt perspektiv; rättstavning; sociokognitivt perspektiv; sociokulturellt perspektiv; stavning;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur stavning påverkas av en intervention med stavningsträning på gruppnivå i jämförelse med stavningsträning i ordinarie undervisning. Samtliga elever i årskurs 2 och 3 på två skolor i södra Sverige, sammanlagt 154 elever, deltog i studien. LÄS MER

  4. 4. Utformning och utprovning av ett fonologiskt baserat stavningstest

    Magister-uppsats, Logopedi; Hälsouniversitetet

    Författare :Kristina Andersson; Maja Prembäck; [2013]
    Nyckelord :Spelling test; spelling; spelling development; reading and writing disabilities; analyse of misspellings; nonwords; phonology; phonological awareness; Stavningstest; stavning; stavningsutveckling; läs- och skrivsvårigheter; analys av stavfel; nonord; fonologi; fonologisk medvetenhet;

    Sammanfattning : The literature on spelling and spelling development suggests there is a strong relationship between spelling and phonology (Bruck & Treiman, 1990; Caravolas, Hulme & Snowling, 2001; Craig, 2006; Gindri, Keske-Soares & Mota, 2007). Spelling, however, is considerably less researched than reading (Caravolas, Humle & Snowling, 2001). LÄS MER

  5. 5. Björk, bjurk eller bjök? : En undersökning om ett möjligt samband mellan dialekt och stavning i åk 1-2 i grundskolan

    Magister-uppsats, Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Marika Svala; [2010]
    Nyckelord :Dialekt; stavning; skrivundervisning;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker huruvida det finns ett samband mellan dialekt och stavning. I studien ingår en skola i Småland, Stockholm respektive Ångermanland. Eleverna som medverkar går i åk 1-2 och har deltagit i ett stavningstest på enskilda ord samt fritt skrivit om ett självvalt ämne. LÄS MER